'Good times are gone forever'. Dat is het startpunt van de heroriëntatie waar de farmaceutische sector voor staat. Het adagium luidt: kosten omlaag, meebewegen met klantvoorkeuren ('agility'), snellere marktintroductie van nieuwe medicijnen en in lijn blijven met de complexe regelgeving. Daarbij is het essentieel dat het businessmodel verandert. De farmasector zal meer direct gaan leveren aan patiënten, naast de traditionele afzetmarkten als ziekenhuizen en apotheken. Die trend wordt nog eens versterkt door bestellingen via internet.

"Bedrijven zullen al deze kanalen goed moeten beleveren, waardoor de organisatie van de logistiek drastisch moet veranderen", aldus Eelco Dijkstra, senior adviseur bij Buck Consultants International en Johan Beukema, partner. Zij verkenden samen de toekomst van de farmaceutische sector. Resultaat is een uitgebreid Engelstalige white paper. In het white paper worden de volgende 8 uitdagingen beschreven met daarbij meteen de 'step change' die nodig is.

Thema's

Ontvang nieuws van BCI