Hoe ontwikkel je een succesvolle werkomgeving voor bedrijven in IT en Artificial Intelligence? Die vraag stond dinsdag centraal bij het webinar ‘Basisvoorwaarden voor een succesvolle campus’, georganiseerd door Stadszaken, ROm en Buck Consultants International. ‘Het moet niet het verhaal worden van de kathedraal in de woestijn.'

Foto: Brainport Industries Campus Eindhoven, door Brainport Industries Campus Eindhoven

Hoofdredacteur Marcel Bayer gaat in gesprek met drie sleutelfiguren uit de campuswereld. Dat zijn Rene Buck (Buck Consultants International), Astrid Boeijen (CEO Brightlands Heerlen) en Loet Visschers (Directeur SmartMinds).

Buck trapt het webinar af. Hij stipt aan dat een combinatie van verschillende factoren voor een succesvolle campus belangrijk is. ‘Het is een geheel aan attributen dat zorgt voor een onderscheidend vermogen. Maak onderscheid tussen de software, ecosysteemontwikkeling en de hardware, de vastgoedontwikkeling. Investeer in beide en zorg er ook goed voor dat de campus goed bereikbaar, de branding in orde en er een prima innovatiesysteem is. Dat zijn de succesfactoren, denk ik.’

Succes in de praktijk

Boeijen en Visschers delen de praktijkervaringen. Boeijen merkt bij de Brightlands Campus Heerlen dat gedeelde voorzieningen en samenwerking tussen de ‘Triple Helix’ voor succes zorgen. ‘Dat zijn de bedrijven, de overheden en de kennisinstellingen. Samenspel is echt een essentieel element. Wat betreft de gedeelde voorzieningen: wij hebben hier een MKB-datalab, I-lab, nanolab en datavisualisatielab. De concepten die je daar met elkaar bedenkt, hebben echt meerwaarde.’

Visschers voegt daaraan toe dat een grote diversiteit aan bedrijven goed is voor het ecosysteem. Zo komen bij SmartMinds de ROC Tilburg, Tilburg University, Fontys Hogescholen, DPG Media, gemeente Tilburg, provincie Noord-Brabant bij elkaar. ‘Allen bedenken weer andere concepten. Dat is weer heel goed voor het ecosysteem’, aldus Boeijen.

Conclusie

Bij de afsluitende vragen kwamen de grootste lessen op tafel te liggen. Zo benoemde Buck dat niet alleen de plaatsing van mooi vastgoed belangrijk is, maar ook de omgeving. ‘Het moet niet het verhaal van de kathedraal en de woestijn worden. Buiten moeten gebruikers direct in een interessante omgeving komen, want zo breng je de mensen met elkaar in contact. Ik vind dat in Tilburg de Spoorzone heel stoer is.’ De metafoor van de kathedraal en de woestijn is overigens ook toe te passen op het op de campus aanwezige netwerk. Boeijen: ‘Zonder regionale partners ben je nergens. Investeer daar dan ook tijd in.’

Tot slot is het belangrijk dat de huurprijzen niet te hoog oplopen. Visschers: ‘Als alle gebouwen booming worden, dan gaan de prijzen teveel omhoog en wordt het een yuppenomgeving. Het is goed dat de gemeente bij ons de huren aftopt, waardoor de ruimte beschikbaar blijft voor start-ups.’

Dit artikel verscheen eerder op Stadszaken website.

Bron: Julian Dubbeld, Stadszaken
16 september 2021

Meer weten over dit item?

Ontvang nieuws van BCI