In de huidige economie zijn bedrijven steeds minder gebonden aan één enkele locatie en dus optimaliseren ze hun locatiestrategieën voor fabrieken, distributiecentra, kantoren en R&D-centra. De opkomst van Centraal- en Oost-Europa, India en China illustreert dit proces. Regio’s in Nederland en West-Europa worden dan ook uitgedaagd op basis van doordachte strategieën in een steeds meer concurrerende omgeving nieuwe (buitenlandse) investeringen aan te trekken.
Een algemeen marketingverhaal gericht op potentiële vestigingskandidaten / investeerders is simpelweg niet meer voldoende. Het succesvol aantrekken van bedrijven is het resultaat van een zorgvuldige strategie en gedegen marketingplan en acquisitieplan, aansluitend op de behoeften van specifieke (sub)sectoren in de industrie en/of vestigingstypen.
Regio’s willen nieuwe buitenlandse investeringen aantrekken vanwege directe en indirecte werkgelegenheid, clustervorming en -versterking, verankering van al gevestigde bedrijven en het versterken van het economisch profiel.
De economische omgeving waarin internationale investeringen aangetrokken dienen te worden verandert echter snel. Versnellende globalisering, E-commerce, snelle integratie van IT-systemen en veranderende bedrijfsdoelen beïnvloeden de wijze waarop bedrijven wereldwijd zakendoen. En daarmee veranderen ook de locatiefactoren voor een nieuwe activiteit. Bedrijven worden steeds veeleisender en willen ondersteund worden door gemeenten, regio’s en ontwikkelingsorganisaties op een hoog, professioneel niveau. Dit vereist een goede kennis van het ‘product’ (lees: lokale of regionale vestigingsopgeving), optreden als een ‘one-stop-shop’ en positionering als leverancier van oplossingen.
Buck Consultants International helpt regio’s in binnen- en buitenland bij:
Stel uw vraag aan onze expert