Nederland zou geen leidende logistieke macht zijn zonder zeehavens en logistieke regio’s. Bijna alle intercontinentale stromen gaan via de grotere zeehavens in de Benelux, met Rotterdam als grootste (container)haven van Europa. Via de zeehavens worden ook de logistieke regio’s in Noord-West Europa bevoorraad, dit zijn de regio’s die de meeste Europese Distributiecentra hebben. Zowel de zeehavens als de logistieke regio’s moeten mogelijkheden bieden voor verdere duurzame groei: goede fysieke bereikbaarheid, voldoende ruimte, passende gebouwen, beschikbare medewerkers, een goede digitale infrastructuur. Buck Consultants International adviseert zowel zeehavens als logistieke regio’s om het logistieke ecosysteem zó in te richten dat een duurzame economische groei mogelijk is.
Zeehavens worden meer en meer beoordeeld op de kwaliteit van hun achterlandverbindingen via weg, spoor en binnenvaart. Naast uiteraard de kwaliteiten aan de waterkant: vaardiepte, aantal terminals, opslagfaciliteiten. De zeehavens met de beste achterlandverbindingen hebben goede kansen de slag om de internationale klant te winnen.
BCI ondersteunt zowel zeehavens als logistieke regio’s met het optimaliseren van hun aanbod aan de klant. Het door BCI ontworpen logistieke ecosysteem speelt hierbij de hoofdrol. Kern van dit ecosysteem is dat 1 + 1 = 3: logistieke bedrijven in de havens en/of de regio’s vormen samen een netwerk dat elk lid in staat stelt beter te presteren.
BCI biedt de volgende diensten ter ondersteuning van zeehavens en logistieke regio’s:
Stel uw vraag aan onze expert