De komende jaren staan voor de regio’s weer nieuwe investeringen in de infrastructuur op stapel. Voorheen waren deze primair gericht op het oplossen van infrastructurele knelpunten, maar de laatste jaren is er sprake van een verbreding richting gebiedsontwikkelingen en regionale concurrentiekracht. Lees: wat heeft een gebied te bieden, hoe kan verbeterde bereikbaarheid bijdragen aan regionale concurrentiekracht en welke rol speelt dan een ingreep in de infrastructuur? Telkens vindt een integrale afweging plaats, waarbij investeren in nieuwe fysieke infrastructuur (‘asfalt’) wordt afgezet tegen het beter benutten van al bestaande vervoersnetwerken.
Overheden werken gezamenlijk aan ruimtelijke projecten en infrastructuur-programma’s. Het nationale Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) richt zich op financiële investeringen in dit soort programma's en projecten, waarbij ook de Rijksoverheid betrokken is. Het MIRT Overzicht (projectenboek) verschijnt jaarlijks op Prinsjesdag.
Belangrijk is de constatering dat er steeds meer behoefte is aan helder inzicht in de relatie tussen aan de ene kant infrastructuur en aan de andere kant gebiedsopgaven. Een klassering in de top van fileknelpunten in Nederland is nog immer van belang (gemeten via de NMCA, de Nationale Markt en Capaciteits Analyse). Goed inzicht in de relatie tussen de verbetering van bereikbaarheid en versterking van economie van een regio kan de urgentie van een project verhogen.
De denkwijze voor ‘Beter Benutten’ is erop gericht om bij voorgenomen maatregelen de mogelijkheden, die de bestaande infrastructuur biedt, eerst grondig te verkennen. Dat blijkt veel mogelijkheden op te leveren in het goederenvervoer zoals een betere spreiding in de tijd (nachtdistributie) en bundeling van zendingen en ladingen. Hoewel het Beter Benutten-programma op zijn einde loopt, is het denken in optimaal gebruik van bestaande infra een belangrijke bouwsteen van elk infrastructuur-programma.
Nederland heeft met Schiphol een belangrijke luchthaven met een uitstekende positie (nummer 4) in het Europese krachtenveld. Voor de verdere ontwikkeling van de luchtvaart (voor personen- en ook goederenvervoer) wordt gewerkt aan plannen, die niet alleen ingaan op de netwerkpositie van de luchthaven (in termen van aantallen verbindingen en mogelijkheden om via Schiphol als hub andere verbindingen binnen bereik te krijgen), maar ook op de omgeving van de luchthaven. Het erom de economische betekenis van de Schipholregio te kunnen duiden.
Buck Consultants International heeft veel ervaring met onderzoek naar het verbeteren van bestaande infrastructuur (verbredingen, creëren van meer rijbanen, zoektocht naar ‘paden’ op het spoor) en ook de aanleg van nieuwe infrastructuur. Het kan dan gaan om weginfrastructuur, maar zeker ook andere modaliteiten zoals spoor en binnenvaart. Onze bijdrage bestaat uit marktverkenningen, haalbaarheidsstudies, onderbouwingen en evaluaties van infrastructuurprojecten zoals
Centrale vragen zijn vaak: de te verwachten positieve effecten in termen van werkgelegenheid, toegevoegde waarde, imago, strategische positionering én negatieve effecten zoals CO2-uistoot en geluidshinder.
Daarnaast zijn onze adviseurs veel betrokken bij MIRT-trajecten, waarbij ingrepen in de infrastructuur in een breder perspectief worden geplaatst. Het kunnen aantonen van het economisch belang van een regio vormt een wezenlijke schakel bij MIRT-trajecten.
Stel uw vraag aan onze expert
MIRT gebiedsontwikkeling
Luchthavens & Luchtvaart
Spoor
Weg
Binnenvaart