Clusters en campussen zijn belangrijk voor bedrijven als het gaat om het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten door bijvoorbeeld toegang tot specifieke kennis, toegespitste onderzoeksfaciliteiten en beschikbaarheid van gespecialiseerd personeel. Het belang van toegang tot (directe) kennis en technologie is groter geworden door open innovatie en een campus of een cluster faciliteert dit. Clusters en campussen hebben in de afgelopen jaren hun toegevoegde waarde bewezen voor zowel bedrijven als regionale ontwikkeling. In Nederland zijn er meer dan 200 initiatieven en op wereldschaal een veelvoud hiervan. Bedrijven zoeken locaties die de meeste meerwaarde hebben op het gebied van innovatie en dit zijn in veel gevallen campussen.
Bij clusterversterking en campusontwikkeling is de centrale vraag hoe bedrijven te verleiden zodat ze zich aan een cluster of campus binden waardoor ze hun producten of diensten sneller, beter en/of kostenefficiënter kunnen ontwikkelen. Belangrijke vraag daarbij is: wat is het juiste recept om onderscheidend te zijn, waarde toe te voegen voor bedrijven en voor de regionale economie?
De ontwikkeling van een cluster of een campus kent verschillende ontwikkelingsfasen met elk zijn eigen uitdaging. Campusontwikkeling is geen ‘recht toe recht aan-proces’ aangezien veel factoren een rol spelen. Vanuit BCI zijn een tweetal handzame ‘tools’ ontwikkeld die toegepast kunnen worden van ‘ideefase’ tot de ‘volwassen fase’.
De eerste is de BCI-clusterklok en de tweede zijn de 11 succesfactoren voor een campusontwikkeling. Essentieel is om te realiseren dat een cluster succesvol kan zijn zonder een campus, maar een campus niet succesvol kan zijn zonder een dynamisch en levendig cluster. Beide tools geven in één opslag weer waar de campus of cluster staat, wat goed gaat en wat beter kan.
De identiteit van een cluster of een campus is vergelijkbaar met DNA van een mens en is per definitie uniek. De BCI-tool Technology Base Mapping staat aan de basis van het ontrafelen van het DNA. De ontwikkeling van het DNA van een cluster of campus bestaat op hoofdlijnen uit twee stappen:
Het vermarkten van een campus of een cluster gaat verder dan een brochure, het gaat om de specifieke waardepropositie van de aanwezige kennis en technologie. Hoe krachtiger de waardepropositie des te aantrekkelijker voor bedrijven, hoe succesvoller de ontwikkeling.
Buck Consultants International helpt clusters, campussen en science parks in binnen- en buitenland bij onder andere:
Stel uw vraag aan onze expert