Afgelopen week heeft onze koning de APM containerterminal op de Tweede Maasvlakte geopend.

Een mooi moment om wat langer stil te staan bij de steeds verder toenemende invloed van technologie op de logistieke sector. Om dit te illustreren doe ik eerst een stap terug in de tijd. Eind jaren tachtig heb ik als student onderzoek gedaan naar de opkomst van informatietechnologie in de transportsector. Alleen de vooruitstrevende bedrijven investeerden toen in automatisering, veel andere kwamen niet verder dan een tekstverwerker voor de boekhouding, dat was het wel.

In amper dertig jaar is deze situatie drastisch gewijzigd. Concurreren op het scherp van de snede is niet meer mogelijk zonder toepassing van informatietechnologie. Het mooie is dat de logistieke ondernemer daarbij uit steeds meer leveranciers kan kiezen, die allemaal een stuk van de koek willen veroveren. En niet alleen IT-leveranciers, maar ook de truckfabrikant, de stellingleverancier en de bouwers van navigatiesystemen proberen met slimme oplossingen op deze markten door te breken. Ze doen dit omdat op de traditionele hardware (zoals vrachtwagens) steeds minder verdiend kan worden, terwijl informatie en dienstverlening juist meer waarde aan hun producten kunnen toevoegen.

Deze keuzemogelijkheden hebben ook een keerzijde. Ze maken het er voor de gemiddelde ondernemer immers niet gemakkelijker op. Wat is de juiste investering om mijn bedrijf verder te brengen? De neiging bestaat om met veel nieuwe ontwikkelingen mee te gaan, vooral uit angst om de boot te missen. De lessen van dertig jaar geleden zijn dan nog steeds relevant. Veel bedrijven die in de beginjaren van de automatisering als koplopers geïnvesteerd hadden in dure en complexe computersystemen, werden na enkele jaren ingehaald door bedrijven die eerst de kat uit de boom gekeken hadden. De pc was immers ineens voor veel bedrijven haalbaar geworden.

Veel transportbedrijven staan nu bijvoorbeeld voor de vraag voor welke systemen in de truck zij kiezen. Gezien bovenstaande ervaringen is het de vraag of het slim is om te investeren in systemen die de gehele economische levensduur van een vrachtauto van zeven of acht jaar mee moeten gaan en waarmee je bovendien vastzit aan de eisen en mogelijkheden van een enkele leverancier. Het lijkt veel verstandiger om te kiezen voor goedkope technologie die snel mee kan bewegen met de toekomstige eisen van gebruikers.

Dat dit kan, laten voorbeelden uit de markt zien. Zo hebben enkele slimme ondernemers de afgelopen periode gekozen voor goedkopere smartphones en tablets. Dit vraagt maar een beperkte investering in hardware. Een groter voordeel is de onafhankelijkheid van de leverancier. Het open platform biedt immers allerlei leveranciers de mogelijkheid om slimme toepassingen te ontwikkelen die zonder grote extra investeringen in de bedrijfsvoering toegepast kunnen worden. De hardware is al aanwezig en kan tegen relatief lage kosten vernieuwd worden als dat een keer nodig mocht zijn. Het is daarom raadzaam om in systemen te investeren die de flexibiliteit van de ondernemer niet verkleinen, maar juist vergroten.

Thema's

Meer weten over dit item?

Ontvang nieuws van BCI