‘De economische crisis is geen crisis meer, maar de nieuwe realiteit.’ Dit hoorde ik eind 2012 voor het eerst bij een congres van de bouwsector, en ik denk dat dit inmiddels voor ondernemers in alle sectoren geldt. De economische dip waar wij in zitten zal voorlopig niet verdwijnen, dus het is simpelweg zaak om je werk nog beter te doen dan de concurrentie om blijvend van toegevoegde waarde te zijn voor klanten. Uiteraard geldt dit ook voor ondernemers in de logistiek: kunnen nieuwe kansen gevonden en gepakt worden, en durft men hierbij een gecalculeerd risico te nemen?

In de topsector logistiek zitten ondernemers in ieder geval niet stil. Ik kom in mijn eigen praktijk voldoende voorbeelden tegen van bedrijven die nieuwe kansen herkennen en ontwikkelen. Neem Wayz, een ketenregisseur in de verslogistiek, of Mepavex Logistics, dat de afgelopen 5 jaar de Markiezaat Container Terminal uit de grond gestampt heeft. Ook CB heeft zich het laatste jaar vanuit de boekendistributie ontpopt tot all-round fijnmazige distributeur. Deze drie bedrijven staan niet alleen, want EIM-onderzoek wijst uit dat in de topsector logistiek meer snelgroeiende bedrijven zitten dan gemiddeld in Nederland. De omzet van de logistieke sector is volgens het CBS de laatste jaren ook gestegen, en .groeide in het derde kwartaal van 2012 met ruim 3%. Daarmee steeg de omzet in de sector voor het 10de kwartaal op rij. Uiteraard is het risico van ondernemen ook toegenomen, want het aantal faillissementen in de sector is de laatste jaren verdubbeld. Dit betreft voornamelijk de bedrijven die teveel zijn blijven hangen in traditioneel uitgevoerde activiteiten, en achteraf te weinig hebben omgeschakeld naar nieuwe kansen en markten.

Logistieke ondernemers durven dus meer dan gemiddeld nieuwe producten en markten te ontwikkelen, en zijn bereid hierbij risico te lopen. Dat is de essentie van ondernemerschap, en recent internationaal onderzoek onder 23 landen heeft uitgewezen dat ‘de Nederlander’ dit ondernemerschap ook in zijn genen heeft. Gemiddeld zijn Nederlanders bereid om bijna 16% van hun huidige levensstandaard op te geven om een 50% kans op verbetering van hun levensstandaard met 50% te krijgen. Daarmee zijn we bereid om meer risico te nemen dan wie ook in Europa, en blijven we ver voor op de Duitsers met ruim 12%. De Amerikanen scoren nog lager met 11%, en vallen buiten de top 10. De handelsmentaliteit van eeuwen geleden zit ons dus nog steeds in de genen, en we durven meer dan in het buitenland persoonlijke risico’s te nemen om kansen te benutten. Juist in deze moeilijke tijden is er dus nog steeds voldoende logistiek ondernemerschap in Nederland om unieke kansen te herkennen en benutten. Samenwerken met andere partijen in ketens of netwerken lijkt hierbij steeds belangrijker te worden, en we merken in workshops en seminars dat ondernemers hier ook steeds meer voor open staan. De Rijksoverheid geeft hiervoor ook handvatten, zoals de regeling MKB-Innovatie Topsector Logistiek die nu openstaat. Kortom, logistiek ondernemerschap is nog steeds een kwestie van durven en doen.

Thema's

Meer weten over dit item?

Ontvang nieuws van BCI