Hoe hebben logistiek dienstverleners zich door de coronastorm heen weten te slaan? Zijn de volumes alweer terug op het oude niveau? Welke uitdagingen staan er verder bovenaan de strategische agenda? Het jaarlijkse marktonderzoek Top 100 Logistiek Dienstverleners geeft een inzicht in waar de sector staat en wat de verwachtingen zijn. Deel 2 van de onderzoeksresultaten.

Ook dit jaar was er in de enquête buiten het verzamelen van de gegevens voor de Top 100 ook een aantal algemene vragen opgenomen. Rond de 110 bedrijven hebben de vragen van de enquête dit voorjaar beantwoord, en dit waren vrijwel allemaal directieleden of managers bij logistiek dienstverleners. Het onderzoek is in samenwerking met Buck Consultants International uitgevoerd.

Totale omslag vervoerde volume

Opmerkelijk was dat in 2020 nog 62 procent een afname van het transportvolume kende, maar dat in 2021 een ruime meerderheid, namelijk 70 procent, juist een toename van het transportvolume noteerde. Een totale omslag in het vervoerde volume dus, en een bewijs dat logistiek dienstverleners flexibel inspelen op de wensen van de markt.

Vooral oog voor operationeel proces

Belangrijke aandachtspunten waren verder het op gang houden van het operationele proces in deze enerverende tijd (door 44 procent genoemd) en een stijgend belang om duurzaam te opereren (door 41 procent genoemd). Daarnaast meldt 34 procent dat het nog steeds lastig is om de juiste mensen te vinden en te behouden, en heeft 61 procent extra medewerkers hard nodig.

Transportvolume weer in de lift

Een kwart van de logistiek dienstverleners merkte tijdens de crisis eerst een dip, waarna het transportvolume weer ging groeien. 46 procent meldt een toename van het transportvolume door de crisis. Daarmee lijkt de sector de weg naar boven weer terug te hebben gevonden.

Belangrijkste veranderingen in logistieke proces

In het corona-jaar stond er veel op zijn kop. Logistiek dienstverleners hadden in het begin van de crisis tijd nodig om hun logistieke proces goed op de rit te kunnen houden en het voor hun medewerkers zodanig te organiseren dat ze op anderhalve meter afstand konden werken. Opvallend is de toename van e-fulfilment door het meer online bestellen door consumenten en de verhoogde inzet van big data en duurzaamheid.

Focus op dagelijks proces

De logistiek dienstverleners is gevraagd om de drie belangrijkste aandachtspunten te benoemen. Gedeeld op de eerste plaats staan ‘Veranderend transportvolume’ en het ‘op gang houden van het dagelijkse logistieke proces’. Opvallend is dat er meer aandacht is gekomen voor duurzaamheid. Bedrijven voelen de noodzaak om hier aan te blijven werken om onderscheidend te zijn en de boot niet te missen. Ook hier zien we dat het vinden en het behouden van medewerkers logistiek dienstverleners kopzorgen geeft.

Bron: Annemiek Jorritsma, Logistiek
10juni 2021

Meer weten over dit item?

Ontvang nieuws van BCI