Zegt de ene projectontwikkelaar tegen de andere: 'Wij ontwikkelen nu een accelerator voor start-ups en scale-ups. Met een bootcamp en een venture capitals forum coachen we bedrijven, in de hoop dat er ook een eigen nieuwe unicorn tussen zit.'

Start-ups zijn hot. Zij verschijnen op tv om hun idee aan te prijzen en ‘geld op te halen’, tijdschriften portretteren graag de volgende Mark Zuckerberg (Facebook), Brian Chesky (Airbnb) of Travis Kalanick (Uber). De vastgoedsector ziet ook met plezier de start-ups komen. Zo vestigt het Amerikaanse Cambridge Innovation Center (CIC) zich in het Groothandelsgebouw in Rotterdam. CIC wil de komende 5 jaar meer dan 550 innovatieve bedrijven in de 13.000 vierkante meter van het pand gaan huisvesten. En ook het nieuwe (additionele) kantoor (13.500 m²) van Booking.com aan de Piet Heinkade in Amsterdam is een fraaie illustratie van fors doorgroeiende start-ups. In nog geen tien jaar tijd groeide dit in Twente gestarte studentenbedrijf uit tot een wereldwijde gigant met 900.000 hotelkamerboekingen per dag (!) en alleen al in Amsterdam meer dan 2.000 medewerkers.

Eerst maar eens definities en feiten. Start-ups worden vaak als synoniem gebruikt voor technologische start-ups en soms zelfs alleen technologische bedrijven van wie de kennisactiviteit online is. Maar een restaurant met een nieuw concept is net zo goed een start-up.

Uit onderzoek van Deloitte in 24 landen blijkt dat na vijf jaar de helft van de start-ups nog bestaat. Van de liefst 400.000 onderzochte bedrijven vallen er 2.000 onder de noemer scale-up (minimale omzet na vijf jaar 10 miljoen dollar). Van al die bedrijven groeien er 103 uit tot unicorns, bedrijven met een waardering van 1 miljard dollar of meer. Let op het verschil tussen de begrippen omzet en waardering: waarderingen zijn gebaseerd op verwachtingen over toekomstige omzetten en verkoopwaarden, omzetten zijn gerealiseerde (liquide) inkomsten. Uber Technologies heeft een geschatte waarde van 51 miljard dollar, maar leidt wel ‘gewoon’ verlies.

De interesse in start-ups is ook beleidsmatig groot. Menige stad dubt over start-up begeleiding, start-up netwerken, en (fysieke) ‘broedplaatsen’. Sommige steden proberen ook internationaal zich als start-up walhalla op te werpen. In internationale rankings scoort Amsterdam vaak hoog, maar ook Rotterdam (zie het voorbeeld van CIC), Eindhoven en andere (campus)steden zetten hun beste beentje voor. Wereldwijd is er een zoektocht naar nieuwe, veelbelovende start-ups. Uit internationaal onderzoek van Bas Smit blijkt dat ze ook niet al te honkvast zijn (‘location agnostic’), hetgeen ook kansen biedt voor bijvoorbeeld het nationale Start-up Delta-initiatief van Neelie Kroes.

Voor vastgoedpartijen is het van belang deel te nemen in start-up netwerken en contact te houden met bedrijven gehuisvest op innovatiecampussen en science parks. Veel bedrijven bloeden dood, maar degenen die wél doorgroeien zijn interessante klanten voor ontwikkelaars, beleggers, gemeenten en adviseurs. Want het succes van sommige bedrijven fascineert. Het pas vijf jaar oude Uber rolt zijn alternatieve taxidienst in hoog tempo wereldwijd uit. Twee weken geleden kwam ik in Los Angeles mijn hotel uit en vroeg de hotelconciërge, met acht gereedstaande taxi’s voor de deur: ‘Good morning sir, taxi or Uber?’. In goed Nederlands: awesome!

Thema's

Er zijn geen gerelateerde thema's gevonden

Meer weten over dit item?

Ontvang nieuws van BCI