Om de gezondheidszorg betaalbaar te houden moeten de kosten omlaag. De logistieke kosten per product zijn relatief gering (gemiddeld 3%), maar stijgend en dus wordt ook deze kostenpost onder de microscoop gelegd. De eerste vraag die dan opkomt is: wie is eigenlijk de klant? De patiënt? De arts of apotheker? Het ziekenhuis? De groothandelaar? De zorgverzekeraar? "Niet alleen om kosten te besparen, maar ook om tegemoet te kunnen komen aan de wensen van de afnemers is meer samenwerking echt nodig. Daarbij maken we onderscheid tussen horizontale samenwerking en verticale samenwerking. Horizontale samenwerking is vooral het bundelen van lading van verschillende producenten. Verticale samenwerking gaat veel verder. Dan gaat het om samenwerking tussen producenten, logistieke dienstverleners en ziekenhuizen. Dat is veel lastiger, maar als het lukt dan maak je ook echt een schaalsprong en gaat het om veel meer dan reductie van logistieke kosten alleen. Ook aspecten als patiëntveiligheid, kwaliteitsbeheersing en kapitaalinvesteringen in onnodige voorraden kunnen dan worden aangepakt", zo legt Beukema uit. Voor bedrijven in de medische technologiesector heeft Buck Consultants International, samen met het Healthcare Logistics Forum, een aantal samenwerkingsmodellen ontwikkeld en gepresenteerd op een congres in Berlijn. "We zijn nu met vijf bedrijven bezig een pilot op te zetten om die verticale samenwerking te testen. Als dat een succes wordt dan voorzie ik meer toepassingen in heel Europa", aldus Beukema.

Thema's

Meer weten over dit item?

Ontvang nieuws van BCI