De verwachte prijsstijging van pakketzendingen zal in Europa dit jaar tussen de 4 en 7% liggen (4-6% binnenland; 5-7 internationaal). Dat is een belangrijk resultaat van de zesde editie van de Transport Monitor van Buck Consultants International.

Voor de pakketmarkt wordt een verdubbeling van de omzet verwacht in 5 jaar. “Die groei heeft natuurlijk in belangrijke mate te maken met de groei van e-commerce, in combinatie met stijgende brandstoftoeslagen en ongekend hoge piektoeslagen” aldus Carlo Peters, Principal Consultant bij Buck Consultants International. Buck Consultants International (BCI) is een toonaangevend logistiek- en lokatieadviesbureau, dat voor tal van fabrikanten, online retailers, logistieke dienstverleners en expressvervoerders werkt.
De Transport Monitor is een regelmatige publikatie waaraan 50 bedrijven participeren uit de elektronica-, medtech & pharma-, industriële produktensector meewerken alsmede toonaangevende logistieke dienstverleners.

e-commerce

Markt

“De Europese markt kent zes grote internationale spelers: UPS, DHL, Fedex TNT, DPD, Geodis en GLS. Amazon is snelgroeiend: in het Verenigd Koninkrijk is het marktaandeel van Amazon al 15% en daarmee in korte tijd de nummer 2 geworden in die markt. De derde groep bestaat uit ‘national heroes’ met hoge marktaandelen in hun thuismarkten, denk aan La Poste in Frankrijk met 48% marktaandeel en Royal Mail met 34% in het VK”, zo legt Robert Wieggers, senior adviseur bij BCI de structuur van de Europese markt uit. Nederland kent eenzelfde marktverdeling. Thuismarktspeler PostNL domineert met een marktaandeel van meer dan 50%, gevolgd door DHL, DPD, Fedex TNT en GLS. Nieuwe spelers zoals Budbee en Red je Pakketje hebben nu nog een klein marktaandeel, maar hebben grote ambities.

Aanpak

Bedrijven kunnen wél wat doen om aan deze prijsexplosies gedeeltelijk te ontkomen. BCI identificeert 5 tactieken om de parcelkosten enigszins in de hand te houden.

Tactiek 1: Servicestrategie – Optimaliseer de werkelijke gewenste leversnelheid

Bedrijven moeten kritisch zijn en bepalen wat de werkelijke gewenste leversnelheid is. Is een ‘next day guaranteed’ of een ‘pre-8 uur ‘s ochtends’- service echt nodig, of volstaat een ‘Standaard 24-48 uur’ levertijd van de pakketten? Het prijsverschil van een service met een (zeer) korte levertijd en een ‘standaard’ pakket service kan een factor 3 tot 6 bedragen ten gunste van de ‘Standaard’ service.

Tactiek 2: Heroverweeg de opzet van het eigen distributienetwerk en zorg voor aanwezigheid in een lokale markt

Aanzienlijke besparingen zijn vaak te vinden in het basisontwerp van de supply chain, b.v. door distributiecentra dichter bij of zelfs naar de nationale markten zelf te verplaatsen. Recente voorbeelden bij BCI-opdrachtgevers tonen reductie van vrachtkosten van 25% aan, en meer dan 10% reductie op de totale logistieke kosten. Kansen kunnen worden geïdentificeerd en begroot door middel van een integrale distributie netwerk-analyse op gebied van kosten, service, kwaliteit en risico’s.
In het ontwerp van zowel de commerciële als ook de verzendverpakking schuilen ook vaak interessante besparingsmogelijkheden. Voorbeelden: bij het ontwerp van de verpakking het versturen van lucht voorkomen door verpakking beter passend te maken voor het product, of enveloppen of polybags gebruiken voor kleine artikelen om kosten van (pakket)vracht te reduceren.

Tactiek 3: Multi carrier opzet in plaats van één vervoerder

Het selecteren van één wereldwijde pakketvervoerder, die alle markten bedient met cross-borderoplossingen, is de gemakkelijke manier om een pakketservice-oplossing voor heel Europa op te zetten. Afhankelijk van volumes, profielen en vereisten kunnen bedrijven echter de kosten verlagen en vaak tegelijkertijd de service ook nog verhogen, door gebruik te maken van een multi-carrierstrategie. Ook het gebruik van grote nationale partijen - in combinatie met een directe infeed in een lokaal distributienetwerk - kan veel voordeel opleveren. Dergelijke modellen zijn complexer om te beheren, maar kunnen de pakketvracht-facturen wél aanzienlijk verlagen.

Tactiek 4: Slimmere inkoop en een betere deal onderhandelen

Belangrijke vraag vooraf is of er getenderd moet worden of alleen onderhandeld met de bestaande service providers. Benchmarking van tarieven geeft inzicht of en zo ja, welk deel getenderd dient te worden. Als bedrijven besluiten te tenderen, is het belangrijk niet alleen de verschillende tariefmodellen van de vervoerders te begrijpen (bijv. prijs per pakket, per kg, per volumegewicht, etc.), maar ook de gedetailleerde kostenfactoren die tot de pakketprijs leiden. Denk bijvoorbeeld aan de impact van zendingskarakteristieken (gewicht, volume, vorm) op het basistarief, de toeslagen en andere bijkomende kosten. Incomplete basisdata of verkeerde aannames leiden maar al te vaak tot het kiezen van de verkeerde vervoerder met als resultaat onnodig hoge vrachtfacturen.

Tactiek 5: Zorg voor de juiste data om bovenstaande tactieken toe te passen

Beschikbaarheid van de juiste data op het juiste detailniveau vormen de basis om de hiervoor genoemde tactieken effectief toe te passen. Een geavanceerd Transport Management Systeem (TMS) met opties zoals dynamische vervoerdertoewijzing en geautomatiseerde factuur-controle zijn een eerste vereiste. Via het TMS verzamelde data kunnen vervolgens ingezet worden voor rapportages, analyses en continue verbeterprocessen.

Geïnteresseerd in BCI’s Parcel Freight Management Framework? Download hier het overzicht met de 25 maatregelen.

Meer weten over dit item?

Ontvang nieuws van BCI