Het was een weekend vol afspraken, en de gang naar de supermarkt schoot er bij in. Wat doe je dan: de dagelijkse boodschappen bestellen via albert.nl om zo toch wat te kunnen eten. Het drukte me echter wel weer eens op de feiten dat logistieke ketens steeds langer en complexer worden, zowel aan de productie- als aan de distributiekant. De boodschappen aan de deur, de consument vindt het tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld. Het betekent echter wel dat de logistieke kosten als percentage van de omzet de laatste 5-6 jaar in West-Europa weer stijgend zijn, na een gestage daling van 12% naar 6% in de jaren 1987-2008. Waar staan we op dit moment, en wat zijn de trends voor de nabije toekomst?

De Duitse brancheorganisatie BVL (Bundesvereinigung Logistik) heeft vorig jaar in een internationaal onderzoek onder 1.757 ondernemingen in zes landen de logistieke kosten per land en per sector in kaart gebracht. In Duitsland waren de logistieke kosten gemiddeld 7% van de omzet, terwijl dit 5 jaar geleden nog 6% van de omzet was. Een lichte stijging, die vooral te maken heeft met de toegenomen transportkosten. Geen verrassing met de toegenomen diesel- en Mautprijzen, terwijl tegelijkertijd de extra transportkosten van e-commerce meewegen. Naast de transportkosten zijn in Duitsland ook de verpakkingskosten gestegen. De logistieke kosten waren in 2012 lager in Rusland, India en de USA (tussen de 3 en 5%), en hoger in Brazilië en China (resp. 10% en 15%). De gemiddelde logistieke kosten in Nederland liggen naar verwachting 1% lager dan die in Duitsland, dit is bekend uit eerdere studies en komt mede door de grotere bevolkingsdichtheid in ons land.

De gemiddelde logistieke kosten als percentage van de omzet zegt niet zoveel, omdat het per sector erg kan verschillen. In industrieën met een hoge productwaarde liggen de logistieke kosten als percentage van de omzet uiteraard fors lager dan in bulk industrieën, mede omdat er geen grote voorraden worden aangelegd. Opmerkelijk is wel dat de logistieke kosten in de retailsector de laatste jaren sterk zijn gestegen, wat mede komt door de opkomst van e-commerce. Grote fashionretailers krijgen tot de helft van de producten retour, en dit heeft uiteraard impact op de logistieke kosten zelf. Verder weten de e-retailers te besparen op andere kosten om de prijzen laag te houden, en dat zorgt er ook voor dat het relatieve aandeel van de logistieke kosten stijgt.

De combinatie van het verlenen van de vereiste service en het in de hand houden van de logistieke kosten wordt de grote uitdaging voor bedrijven in de komende jaren. De meeste ondervraagde bedrijven (69%) verwachten dat de logistieke kosten constant blijven of verder stijgen de komende jaren, terwijl maar 17% verwachten dat ze weer dalen. De resterende 14% weet het nog niet, en heeft vaak ook niet de huidige logistieke kosten in hun supply chain paraat. Onzekere logistieke tijden voor de boeg dus voor veel producenten!

Meer weten over dit item?

Ontvang nieuws van BCI