Een lange vakantierit door Europa drukt je soms met de neus op de fei- ten. Een commerciële oplossing voor het veilig en verantwoord parkeren van vrachtauto’s is nog nergens echt gevonden.

De betaalde truckparkeerplaatsen zijn mager bezet, terwijl de grotere verzorgingsplaatsen langs de autoroutes het aanbod niet aankunnen. Soms is het zo druk dat de trucks in elk overblijvend gaatje geparkeerd worden, met veel hinder voor andere weggebruikers. Het is niet alleen een probleem elders in Europa; ook in Nederland hebben we steeds meer last van parkerende vrachtauto’s. Nieuwsberichten uit de regio Rotterdam maken duidelijk dat gemeenten in deze regio de overlast inmiddels meer dan zat zijn.

Eigenlijk is er sprake van een simpel probleem. Er is een duidelijke vraag naar parkeerplaatsen en een aanbod van hoogwaardige bewaakte parkeerplaatsen, maar geen match tussen vraag en aanbod. Vooral doordat chauffeurs en hun werkgevers niet bereid zijn om te betalen. De exploitanten van deze voorzieningen, zoals het Havenbedrijf Rotterdam, leiden daarom verliezen.

Mogelijk bieden de problemen rond het parkeren van vrachtwagens in de regio Rotterdam een opstap naar een oplossing. Er zijn nu twee opties. Of het Havenbedrijf accepteert dat de parkeerplaatsen verlies lijden, waardoor deze waarschijnlijk te zijner tijd gesloten moeten worden, of de situatie wordt gebruikt om op zoek te gaan naar een nieuw businessmodel. De aanloopkosten voor de komende jaren zijn dan de noodzakelijke investering voor die zoektocht. Min of meer toevallig is in Rotterdam een situatie ontstaan die je mooi als proeftuin kunt gebruiken. Met een krachtige inzet van het Havenbedrijf zou een model kunnen worden gevonden dat overal kan worden toegepast.

Waarom niet experimenteren met verschillende vormen? Bijvoorbeeld de toegang (bijna) gratis maken en gebruikers laten betalen voor de andere voorzieningen, zoals douche, wasmachine, eten. Of het toiletmodel toepassen door wel een starttarief te rekenen, maar dit terug te geven als de chauffeur iets - bijvoorbeeld ontbijt of diner - koopt. Het meest voor de hand ligt een model waarbij met een abonnement wordt gewerkt. De kosten hiervan kan je dan verdelen over belanghebbenden; de vervoerder, verlader en havenexploitant.

Om een doorbraak te bereiken zullen partijen hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Het Havenbedrijf lijkt nu aan zet.

Overigens, als we de futurologen mogen geloven is dit een probleem dat vanzelf door de technologie wordt ingehaald. Over vijftig jaar kunnen we ons niet voorstellen dat in 2013 truckers in verre oorden moesten overnachten. Sterker, het beroep van chauffeur bestaat dan niet meer, maar meer daarover in een volgende column.

Meer weten over dit item?

Ontvang nieuws van BCI