De wachttijden voor binnenvaartschepen bij de ECT Delta en Euromax-terminals zijn de afgelopen maanden fors opgelopen. De binnenvaartschepen worden vaak aan de zeekade afgehandeld, omdat het tussenliggende vervoer en de complexiteit zo tot een minimum beperkt blijft. Een slimme oplossing, maar in de praktijk blijkt de binnenvaart vaker niet dan wel behandeld te kunnen worden op het specifieke gereserveerde time slot.

Dit specifieke gereserveerde time slot betekent dus wachten, en die wachttijd kan oplopen tot een aantal dagen. De vaarschema’s van de binnenvaartoperators lopen hierdoor uiteraard in het honderd. De problemen ontstaan voor een groot deel door het onregelmatig en te laat aankomen van de deepsea containerschepen in Rotterdam. Die varen langzaam om kosten te besparen, maar vertrekken ook vaak niet op tijd. Als ze dan uiteindelijk arriveren, worden ze vanwege de hoge kosten en afspraken met deepsea rederijen direct behandeld, en de binnenvaart moet dan wachten. Rotterdam is uiteraard niet de enige haven met dit probleem, ook in Antwerpen en Hamburg komen de deepsea schepen vaak te laat aan. In Rotterdam is de impact echter een stuk groter, omdat het marktaandeel van de binnenvaart ook groter is.

Probleem meerkosten per container

Wat kun je als binnenvaart- of shortsea operator doen? Er worden verschillende oplossingen uitgewerkt en getest, zoals een overslag bij andere terminals als de nabijgelegen RCT (en dan over de weg), of overslag bij de Rotterdamse stadsterminals en in Moerdijk op grotere schepen met 100% bezettingsgraad. Dit zorgt voor minder binnenvaartschepen aan de kade bij ECT, maar het probleem zijn de meerkosten tot 150 euro per container.

Verladers zijn vaak niet bereid die te betalen. Partijen in de Rotterdamse haven werken nu samen om deze extra kosten middels een geolied overslagsysteem omlaag te krijgen. In de tussentijd hanteren de binnenvaartoperators een congestietoeslag van tussen de 5 en 15 euro per container, om zo toch een deel van de extra kosten van de klant vergoed te krijgen. Feederoperators als Team Lines, OPDR en Hapag-Lloyd hanteren zelfs een toeslag van 75 euro per container. Het is echter een doekje voor het bloeden, want zowel de binnenvaart- als feederoperators maken hogere kosten per container als ze moeten wachten. ECT heeft inmiddels ook te maken met deepsea rederijen die ladingstromen verleggen, dus deze zaak kent tot nu toe alleen maar verliezers. Over een half jaar beginnen de nieuwe terminals op de Maasvlakte II met hun eerste overslag, maar Rotterdam kan niet zolang wachten. Linksom of rechtsom, een alternatieve oplossing voor de binnenvaart met beheersbare extra kosten zal in september operationeel moeten zijn om nog niet meer schade te lijden. Een pittige uitdaging!

Meer weten over dit item?

Ontvang nieuws van BCI