De nieuwe ‘Silk Rail Routes’ tussen China en Europa laten een snelle groei zien met een toename van 50% in volume en 100% in waarde in de afgelopen vijf jaar. Momenteel rijden er ongeveer 150 treinen per week tussen 30 Europese locaties en 16 regio's in China.
Het maximale volume aan railvervoer binnen de totale handel tussen China en Europa zal de komende 10 jaar een aandeel van 3-5% worden (nu 1%), verwacht Buck Consultants International. Zeevracht is een goedkopere en luchtvracht een snellere optie, maar tijdens de Covid-19-periode hebben de spoorverbindingen bewezen een solide derde alternatief te zijn. De aansluiting van Nederlandse logistieke hotspots (Tilburg, Rotterdam, Amsterdam) op de Zijderoute is positief, maar veroorzaakt geen grote veranderingen in de transportroutes tussen China en Nederland/Europa.

Economisch, logistiek en vastgoedadviesbureau Buck Consultants International deed een onderzoek naar The Future Potentials of the New Silk Rail Routes. De studie werd mede gesponsord door LOGISTIS, een fonds beheerd door AEW, een van de grootste investeerders in Europees logistiek vastgoed.

Routes

De Nieuwe Zijderoutes, ook wel Belt and Road Initiatives genoemd, zorgen voor nieuwe verbindingen tussen China en Europa en vice versa. Wat het spoor betreft, zijn er drie belangrijke routes, die 30 Europese locaties en 16 Chinese locaties met elkaar verbinden via in totaal ongeveer 150 treinen per week (zie onderaan nieuwsbericht additioneel kaartmateriaal).

Silk Routes

Bron: Buck Consultants International, 2020

Buck Consultants International interviewde 30 gebruikers van spoorverbindingen tussen China en Europa: 17 fabrikanten in de auto-, machine- en elektronica-industrie (de drie bedrijfstakken met de hoogste spoorvolumes) en 13 logistieke dienstverleners.

Covid-19

De plotselinge opkomst van Covid-19 heeft de voordelen van een derde transportmodaliteit tussen Europa en China aangetoond. Terwijl de zeevracht in de eerste maanden van Covid-19 chaotisch was en de luchtvrachtprijzen pijlsnel omhoog schoten, bleken de spoorverbindingen een solide alternatief te zijn, wat leidde tot een toename van het spoorvervoer tussen China en Europa.

Vanuit een middellange termijn perspectief zien verladers de strategische mogelijkheden van de railmodaliteit (verhoogde flexibiliteit in hun toeleveringsketens), omdat deze sneller is dan het verzenden van producten tussen Europa en China over zee. Deze verkorting van de transittijden (12-18 dagen in vergelijking met 35-42 dagen over zee) is voor hen een voordeel ondanks de hogere kosten per container in vergelijking met zeevaart. Luchtvracht is nog steeds de eerste keuze voor tijd-kritische transporten van hoge waarde, maar hierbij gaat het om beperkte volumes.
Logistieke dienstverleners zien duidelijke groeikansen in deze railverbinding en zijn van plan het spoorproduct te verbeteren (dienstverlening, betere planning, nieuwe verbindingen).

Overzicht voor- en nadelen

Buck Consultants International waarschuwt dat de groei van de transporten via spoor tussen China en Europa in de komende jaren wel met ups en downs zal gaan. De groei zal sterk worden beïnvloed door belangrijke ontwikkelingen in de hele supply chain, zoals het terugdringen van de supply chain risico’s door verladers (verplaatsing van productie naar Zuidoost-Azië en/of Europa, om minder afhankelijk te worden van China). Ook belangrijkste trends in bepaalde sectoren, bijvoorbeeld de crisis in de auto-industrie (vraagdaling in Europa plus verschuiving naar elektrische voertuigen), zullen de toekomstige handelsvolumes tussen China en Europa (ook via spoor) beïnvloeden.

Verbindingen met Europese steden

Gemiddeld ongeveer 150 treinen per week naar/van 30 locaties

Rail Connections with European cities

Bron: Buck Consultants International, 2020

Verbindingen in China

150 wekelijkse treinen naar/van 16 regio’s in China

Rail Connections in China

Bron: Buck Consultants International, 2020

 

                      

Meer weten over dit item?

Ontvang nieuws van BCI