De afgelopen maanden hebben wij samen met Russische collega’s onderzocht of we de Nederlandse logistieke kennis effectief kunnen inzetten om de bereikbaarheidsproblemen in Moskou te helpen oplossen.

Zo’n project geeft ook een mooie inkijk in de verschillen in logistieke uitdagingen tussen de wereldstad Moskou en de Randstad. Een eerste conclusie is helder, we hebben onze zaakjes in Nederland vergeleken met Rusland prima op orde. Waar we in de Randstad al zuchten als de dagelijkse files boven 150 kilometer uitkomen, is dat in Moskou een lachertje. Onze gasten waren hogelijk verbaasd over het gemak waarmee we, ook in de spitsuren, een rondje Randstad konden maken zonder noemenswaardige vertraging.

Bij ons tegenbezoek aan Moskou bleek al snel waarom. Zelfs met drie ringwegen en ontelbare rijstroken is er bijna permanent sprake van files en vertragingen. Opvallend is de rol die het vrachtverkeer speelt. Dagelijks rijden meer dan 120.000 vrachtwagens de stad in en uit. Niet alleen verkeer met een bestemming in Moskou, maar ook doorgaand verkeer dat een van de ringwegen gebruikt.

Deels komt dit grote aantal voertuigen door de verouderde logistieke werkwijze bij de toeleveranciers van de stad. Uitbesteden en consolideren van ladingstromen komt eigenlijk alleen voor bij de grotere concerns en westerse bedrijven. De overige producenten en groothandels verzorgen nog grotendeels zelf het transport naar de eigen klanten, waardoor afnemers in Moskou soms wel meer dan 40 leveringen per dag ontvangen.

In vergelijking hiermee is de situatie in Nederland veel en veel beter. Dit komt vooral doordat er in de Nederlandse logistiek de afgelopen 20 tot 30 jaar een forse effi ciencyslag is gerealiseerd. Steeds meer bedrijven hebben hun transportoperatie gedeeltelijk of zelfs helemaal uitbesteed. Hierdoor kunnen opslag, expeditie en transport veel effi ciënter georganiseerd worden dan in het verleden. Na de uitbesteding kunnen de dienstverleners door het slim combineren van ladingstromen van verschillende opdrachtgevers en het anders organiseren van bijvoorbeeld backhauling, aanzienlijke winst bereiken in beladingsgraden en voertuigkilometers voor de distributie in de Randstad. Zonder deze efficiencyslag zou ons verkeersbeeld veel meer op het fi leknooppunt Moskou lijken.

Als je het zo beschouwt zitten we met onze logistieke kennis op een goudmijn. Immers, Moskou is niet de enige wereldstad met grote verkeersproblemen. Wereldwijd is sprake van een snelle verstedelijking, waardoor overal vergelijkbare problemen zullen ontstaan. De uitdaging is nu hoe we de Nederlandse kennis en werkwijze kunnen inzetten om oplossingen te bieden.

Ik ben er heilig van overtuigd dat dit niet alleen kansen voor ons als adviseurs biedt, maar ook veel kansen voor logistiek dienstverleners om systemen en werkwijzen op deze nieuwe markten toe te passen. Natuurlijk zal het soms lastig zijn, maar er ligt een mooie toekomst voor dit prachtige exportproduct.

Meer weten over dit item?

Ontvang nieuws van BCI