Tijdens een werkbespreking voor een Europees project kwam het gesprek niet geheel onverwacht op het naderende referendum over het lidmaatschap van het Verenigd Koninkrijk van de Europese Unie.

Ofwel de dreigende Brexit. Mijn Engelse en Schotse partners waren helder. Een eventueel vertrek uit de EU zou een ramp zijn. Ik begreep dat natuurlijk heel goed, want deze mensen zijn zeer actief in projecten die met Europees geld gefinancierd worden. Dus logisch dat ze een vertrek uit de EU niet zien zitten, dat raakt immers direct hun eigen broodwinning.

Dit zette mij wel aan het nadenken over de gevolgen van een eventuele Brexit voor de logistiek in Nederland. Moeten we ons zorgen maken of zal alles wel meevallen? Natuurlijk, als je als vervoerder of logistiek dienstverlener nu al veel klanten in de UK hebt, dan volg je de ontwikkelingen waarschijnlijk al op de voet. Maar ook voor de rest van de logistieke sector is het niet onbelangrijk om te kijken welke effecten dit voor het eigen bedrijf kan hebben. Cijfers kunnen helpen om hier antwoord op te geven. Een eerste indicatie is de import- en exportwaarde van de goederenstromen tussen Nederland en het VK. In 2014 bedroeg de waarde van de goederenimport door Nederland meer dan 25 miljard euro en de exportwaarde zelfs bijna 37 miljard euro. Dat is bijna 10% van onze internationale handel. Uit CBS-gegevens blijkt verder dat bijna 4% van onze totale productie van goederen en diensten afhankelijk is van de vraag vanuit het VK. Voldoende reden dus om je zorgen over te maken. En eigenlijk zou iedereen die in de logistiek actief is, de eventuele gevolgen hiervan voor zijn eigen bedrijf en positie moeten verkennen.

Een mooie illustratie van onverwachte effecten is de invloed van een eventuele Brexit op de kansen van Nederlandse regio’s als vestigingslocatie voor Europese Distributie Centra. Tijdens het congres van Nederland Distributieland in Amsterdam presenteerde ons bureau de uitkomsten van een recente studie, waarin o.a. de verschuiving van het zwaartepunt van goederenstromen in Europa door een Brexit in beeld is gebracht. De impact kan groot zijn. In de huidige situatie ligt het logistieke zwaartepunt van Europa door de grote invloed van het VK mooi in Nederland. Een sterke afname van de handel met het VK door een Brexit gooit dit plaatje overhoop. Het zwaartepunt verschuift dan vanuit Nederland richting het Ruhrgebied. En daarmee raakt een Britse exit van de EU niet alleen de Engelandspecialisten, maar een veel bredere groep logistieke bedrijven.

Ik kan dus bijna niet wachten tot het eind juni is. En niet alleen omdat dan de zomervakanties aanbreken, maar omdat dan duidelijk wordt hoe het referendum is afgelopen. Dat wordt nog spannend.

Meer weten over dit item?

Ontvang nieuws van BCI