De vierde editie van Summit Ketenregie in Nijmegen stond voor een groot deel in het teken van duurzame stadslogistiek. De hamvraag was hoe gaan alle ketenpartijen samenwerken zodat de bevoorrading van winkels en consumenten – en heel belangrijk de retourstromen – in binnensteden in 2025 emissievrij plaatsvindt? Een lastige zo bleek tijdens de discussies over dit onderwerp.

Er worden op dit moment al veel stappen gemaakt op het gebied van zero-emissie stadslogistiek, dat is alleen te gefragmenteerd. Wat gaat ons nu het meest helpen binnen deze voortdurende discussie want de tijd begint te dringen en steden gaan echt binnen de kortste keren op slot. Deze prangende vraag legde Summit Ketenregie dagvoorzitter Tom van ’t Hek aan het einde van de paneldiscussie voor aan de vier specialisten: Wouter Moll (directeur van Amsterdam Logistics Cityhub), Mariëlle van Spronsen (PostNL en ambassadeur van het Lean & Green programma), Arjan de Jong (manager vervoer bij CB Logistics) en Marcel Michon (Buck Consultants International).

Trend naar stadsdistributiehubs

Laatstgenoemde legde de vinger op de zere plek tijdens de plenaire discussie door te stellen dat bijna iedere logisticus te star vasthoudt aan het principe van zo min mogelijk voorraad in de keten. “Dit betekent dat iedere stadshub of ontkoppelpunt er een te veel is. Toch moet het af en toe en als het probleem maar groot genoeg wordt gaan bedrijven vanzelf naar een duurzame oplossing zoeken ook in de vorm van zo’n hub. In het verleden hebben overheden in steden van alles geprobeerd op het gebied van stadslogistiek; venstertijden, milieuzonering, routering en privilege beleid zonder het met vastgoed op te lossen. Nu is de tendens dat die oplossingen er steeds meer zullen komen en een toenemend aantal partijen maak er ook al gebruik van.”

 

 

Een goed voorbeeld is het Amsterdam Logistics Cityhub (ALC) dat volgens Michon nog weer een stap verder gaat. Uiteindelijk moeten we dit thema met een totaaloplossing tackelen, waarbij er wel geld moet worden blijven verdiend. Verladers zien dit ook en denken steeds meer samen na over een oplossing. Dat zorgt voor massa en ontstaat er een haalbare businesscase waar ook de overheid een rol in heeft want hoe strenger die optreedt hoe bedrijven met oplossingen moeten komen. En dat gaat gebeuren want binnen nu en zes jaar hebben we meer 40 stadsdistributiehubs hebben in de 40 grootste gemeenten van Nederland.”

 

Marcel Michon (foto rechts van Buck Consultants met naast hem Wouter Moll van Amsterdam Logistics Cityhub) over samenwerking in stadslogistiek: ‘Uiteindelijk moeten we dit thema met een totaaloplossing zien te tackelen.’

‘Foodsector wil niet samenwerken’

Wouter Moll stelde tijdens de Summit Ketenregie die dit jaar plaatsvond in de voormalige Honigfabriek in Nijmegen dat er nog veel aan de werk aan de winkel is. “Ik blijf het opvallend vinden dat partijen – zoals in de food – die zoveel raakvlakken met elkaar hebben, nauwelijks met elkaar willen samenwerken. De bereidwilligheid is teleurstellend. Uiteindelijk zullen deze partijen zich naast elkaar gaan vestigen op onze hub in het Westelijk Havengebied en dan kijken we wel verder.”

Samenwerking met aartsvijand

Arjan de Jong geeft toe dat CB niet zo heel lang geleden nog geen noodzaak zag tot samenwerking op het gebied van stadslogistiek met andere partijen, maar dat tijden veranderen. “Toen deed het ons pijn als een klant naar onze grootste concurrent Audax ging. Vandaag dag zijn we strategische vervoerspartners en vijftig procent van de zendingen die wij uitbesteden worden sinds een paar jaar vervoerd door Media Logistics (de logistiek dienstverleningstak van Audax, red.). Over samenwerking gesproken hebben we tien procent besparing – en dan gaat het om miljoenen – weten te realiseren op jaarbasis door samen te werken met onze voormalige staatsvijand nummer één.”

Arjan de Jong over stadlogistiek en samenwerking door CB: ‘Vandaag de dag kijken we ook naar meer samenwerking op het gebied van brandstoffen, mens en samenwerkingen met nieuwe logistieke startups.’

‘We gaan samenwerking uitbreiden’

Ook een groot bedrijf als PostNL ontkomt volgens Mariëlle van Spronsen niet aan samenwerking met andere partijen op de last mile. “Uiteraard moeten wij samenwerken omdat we nu eenmaal onderdeel van de keten zijn. Zo werken we op het gebied van stadslogistiek samen met SimplyMile, een partner die al actief is in veel steden. We gaan die samenwerking uitbreiden omdat we het zelf niet kunnen en wij zijn binnen die samenwerking eigenlijk slechts de ‘vervoerder’. Samen is de sleutel maar de een is daar wat beter in dan de ander. Daarom zien we ook veel heil in samenwerkingsverbanden met partijen zoals bijvoorbeeld het ALC.”

Mariëlle van Spronsen (PostNL foto rechts) over stadslogistiek en samenwerking: ‘We kunnen het niet alleen en uiteraard moeten wij als PostNL samenwerken omdat we nu eenmaal onderdeel van de keten zijn.’

Bron: Bas Dijkhuizen, Logistiek 25 november 2019

Meer weten over dit item?

Ontvang nieuws van BCI