Twee maanden geleden is de regio Venlo-Venray weer uitgeroepen tot de nr.1 logistieke hot spot van Nederland, waarbij het Midden-Brabant en West-Brabant achter zich wist te houden. Belangrijkste factoren voor de toppositie van de regio Venlo-Venray zijn de gunstige locatie tussen de Randstad en het Ruhrgebied, aantrekkelijk is voor Europese Distributiecentra, en de ruime beschikbaarheid van kavels op de verschillende bedrijventerreinen, waaronder Trade Park West en Noord. Venlo ligt vlak bij de grens, en dat roept de vraag op hoe de Duitse regio’s net over de grens, zoals Niederrhein en Duisburg, het eigenlijk als logistieke hot spot doen. Ondernemingen als Zalando, Amazon en Kühne & Nagel hebben recentelijk hier grote distributieoperaties gevestigd. Nieuwe logistieke vestigers uit Amerika en Azië vergelijken vaak tevens logistieke hot spots vaak in heel noordwest Europa, waarbij de kansen in verschillende landen tegen elkaar afgezet worden. Maar wat zijn de belangrijkste logistieke hot spots in Duitsland?

Tijdens de grote Transport & Logistic beurs in München in mei van dit jaar werd een top-10 van Logistieke Parken in Duitsland gepresenteerd. Hierbij hebben vastgoedadviseur Logivest en onderzoeksinstituut Fraunhofer gezamenlijk de sterkte punten van 154 Logistieke Parken in Duitsland in kaart gebracht. Daarbij is gekeken naar de grootte en ontsluiting van het terrein, het aantal recente logistieke vestigers, de kosten van en mogelijkheden op kavels en de kracht van de regionale economie. Het GuterVerkehrsZentrum (GVZ) Bremen blijkt het best presterende Logistieke Park van het land te zijn met een Index van 30, gevolgd door LogPort 1 in Duisburg en het GVZ Nürnberg op nr. 3. Verder was opvallend dat er drie Logistieke Parken in Hamburg in de top-10 staan, en twee uit de regio rond Kassel, nabij een VW fabriek. Ik vond het best een opvallende lijst, want naast Log Port Duisburg staat er verder geen enkel terrein uit Nord-Rhein Westfalen, of zelfs langs de hele Rijn, in de top-10. Ook Leipzig schitterde door afwezigheid in de top-10, terwijl Zuid-Duitsland alleen met Nürnberg vertegenwoordigd is. Mijn ervaring is dat het dat de meest opvallende logistieke ontwikkelingen in Duitsland juist in deze niet vertegenwoordigde regio’s gebeuren, waarbij de binnenvaart op Rijn wordt ingezet voor container transport in de automotive sector, Leipzig het vliegveld als driver voor het aantrekken van hi-tech DC’s gebruikt en Zuid-Duitsland door de economische groei en de Alpen meer en meer als broedplaats voor logistieke innovaties geldt. Maar toen ik de criteria van de Duitse Index doornam zag ik dat zaken als truck parkings, werkplaatsen en eetgelegenheid een rol speelden in de bepaling van de resultaten. Vrij operationele zaken dus, meer gericht op het wegvervoer en de werknemers/chauffeurs dan de Amerikaanse of Aziatische nieuwe vestiger. Daarnaast worden belangrijke criteria als de regionale arbeidsmarkt, kavelgebruik en warehouse inrichting net meegenomen, terwijl het in mijn ogen toch wel essentiële elementen voor een Logistiek Park zijn. Het resultaat van dit onderzoek kan dus het beste met een korreltje zout genomen worden, want het lijkt teveel gebaseerd op verouderde criteria.

Thema's

Meer weten over dit item?

Ontvang nieuws van BCI