De inzet van robots lijkt steeds meer bij het dagelijks leven te horen, inmiddels zelfs op het voetbalveld. Vorige week nam de aanvoerder van PSV er een mee op het veld zodat een zieke supporter toch de wedstrijd van dichtbij kon meemaken. Zomaar een voorbeeld van de snelle ontwikkeling van technologie en de steeds lagere drempel voor toepassing.

Source: Starship

Ook in de logistiek rukken robots en algoritmes op. Niet zo vreemd als je bedenkt dat juist in deze sector er een constante druk is om processen efficiënter en goedkoper te laten plaatsvinden. Of om een oplossing te vinden voor de oprukkende personeelstekorten. De afgelopen jaren zijn hierdoor grote stappen gezet met de robotisering van interne logistieke processen in warehouses en distributiecentra. Geleidelijk begint deze ontwikkeling nu ook door te dringen in transport en distributie.

Wel ligt het tempo hier duidelijk een stuk lager, wat natuurlijk alles te maken heeft met de ingewikkelde omgeving waarin de automatisering plaatsvindt. Op twee gebieden worden duidelijke stappen gezet. Een deel van de innovaties is gericht op de last mile, met name het thuisbezorgen van producten met bezorgrobots, het andere deel op het langeafstandsvervoer. Overigens vinden de meeste doorbraken buiten Europa plaats.

Zomaar een paar voorbeelden van afgelopen maand binnen stadslogistiek. Albert Heijn is gestart met een experiment op de High Tech Campus (what’s in a name…). De robot Aitonomi gaat lunches rondbrengen naar klanten van de lokale AH to Go. Fedex is in de VS alweer een stap verder. De bezorgrobot die Fedex heeft ontwikkeld, komt tot aan de voordeur. Deze is in eerste instantie vooral bedoeld voor de thuisbezorging van dagelijkse boodschappen in een straal van vijf kilometer rond een supermarkt. De robot gebruikt het trottoir, is zelfstandig in staat om obstakels te ontwijken en kan zelfs trappen beklimmen, zodat ook bezorging op de veranda mogelijk is.

Tech start-ups spelen een belangrijke rol in deze ontwikkeling. Zo hebben de oprichters van Skype met het nieuwe bedrijf Starship Technologies een mogelijke winnaar in huis. Starship experimenteert in Engeland en de VS met een vriendelijk ogende bezorgrobot die onderdeel is van een nieuw logistiek systeem. Klanten kunnen een abonnement afsluiten op de nieuwe dienst en hun pakketten laten bezorgen bij de hub van Starship, waarna de robot op afroep de aankopen voor de deur aflevert. Een daadwerkelijke doorbraak van deze technologie kan ervoor zorgen dat de markt voor thuisbezorging op termijn radicaal gaat veranderen. Niet langer een vloot van busjes en bezorgbrommers, maar een optocht van vriendelijk ogende bezorgrobots.

Een tweede segment waarin robotisering begint door te dringen, is het langeafstandsvervoer met trucks. Ook in deze markt loopt de VS voorop. Er zijn snelle ontwikkelingen met autonoom rijdende vrachtauto’s op het Interstate-netwerk. Verschillende start-ups, zoals Embark en TuSimple, werken met autonoom rijdende trucks samen met belangrijke logistieke partijen zoals Amazon en Rider. Hierdoor kunnen de testritten in de dagelijkse logistieke praktijk plaatsvinden. Deze innovators werken zowel aan een systeem waarbij de autonome truck alleen op de snelweg rijdt (Embark) als aan een systeem dat ook zelfstandig het voor- en natransport naar het dc verzorgt.

Dreigende chauffeurstekorten in distributie en het langeafstandsvervoer in de VS zijn een belangrijke drijfveer om snelheid te maken met deze technische ontwikkeling. Een situatie die in Europa ook steeds meer aan de orde is. De Europese truckfabrikant Daimler investeert inmiddels meer dan 500 miljoen euro in autonoom rijdende trucks, maar dit lijkt vooral voor de Amerikaanse markt bedoeld te zijn. Het testcentrum bevindt zich dan ook in Portland. Het is maar zeer de vraag of Europese bedrijven nog in staat zijn om de ontwikkelingen bij te benen. Waar blijven de Nederlandse start-ups?

Voor meer informatie neem contact op met Peter Colon, partner Buck Consultants International.

Meer weten over dit item?

Ontvang nieuws van BCI