DHL staat wederom op de eerste plaats in de lijst Top 100 Logistiek Dienstverleners van 2019. DSV Solutions is opgerukt naar de nummer twee positie. Het Duitse Kuehne + Nagel moet een plaatsje inleveren en krijgt de bronzen medaille op het podium. Dat blijkt uit de jaarlijkse Top 100 Logistiek Dienstverleners, samengesteld door Buck Consultants International en het vakblad Logistiek.

Wie staan er in de top-10?

Wat is er allemaal veranderd in de lijst van dit jaar? Kijkend naar de top 10 zien we grotendeels dezelfde bedrijven als in 2018. DHL Supply Chain/Freight Forwarding prijkt bovenaan en staat net als vorig jaar op nummer 1. Op het eerste oog lijkt het er op dat er maar weinig verrassingen te vinden zijn in de top 10, maar schijn bedriegt. Meest opvallend is dat DSV Solutions/Road is opgerukt van positie 10 naar positie 2, en DHL inmiddels op de hielen zit. Een belangrijke reden voor deze stijging is de overname van Panalpina eerder dit jaar, ook een top 50-speler in 2018.

4 tot en met 10

Het Duitse Kuehne + Nagel moet een plaatsje inleveren, maar staat met een bronzen medaille nog steeds op het podium. Nummer 4 is het Amerikaanse XPO Logistics, terwijl we op nummer 5 met CEVA Logistics het eerste concern met Nederlandse wortels zien. De posities 6 Schenker Logistics, 7 Rhenus Logistics en 8 Mainfreight handhaven zich als Nederlandse dochters van buitenlandse moedermaatschappijen in de top 10, terwijl we op plaats 9 en 10 met Ewals Cargo Care en Vos Logistics de eerste Nederlandse (familie)bedrijven zien. Uiteraard zijn de internationale spelers met een Nederlandse dochter in de meerderheid in de top 10, maar de top 10 bestaat dus niet alleen uit buitenlandse bedrijven.

Specialisatie betaalt zich uit

Hoe ziet de rest van de Top 100 eruit? Bleckmann voert op nummer 11 de rest van de ranglijst aan en heeft een forse sprong gemaakt ten opzichte van 2018 (positie 22). Net als Neele-Vat Logistics op nummer 17 en de twee hoogste nieuwe binnenkomers AB Texel Group op 22 en Imperial Logistics op nummer 28. Alle vier de bedrijven laten zien dat specialisatie onontbeerlijk is om je te onderscheiden op de markt, met respectievelijk een specialisatie in retail, zeehaven, agrofood en chemie. Dit geldt ook voor de meeste andere bedrijven buiten de top 10, denk bijvoorbeeld aan de supermarktvervoerders Simon Loos en Peter Appel Transport, en koel-vriesspecialisten als Kloosterboer, die onlangs nog een groot, nieuw koelvries dc opende in Lelystad.

PostNL Logistics rukt ook op naar plek 25, duidelijk gestuwd door de e-commercegroei. De fusie van Post-Kogeko en Visbeen tot Daily Logistics zorgde voor een notering op nummer 54, terwijl hightech dienstverleners als Samsung SDS en Ingram Micro/Docdata binnenkomen op 57 en 58. Nunner Logistics stijgt mede door zijn activiteiten op de Nieuwe Zijderoute naar 73, terwijl er tussen nummer 80 en 100 ook nog 10 nieuwe binnenkomers te ontdekken zijn. Ook in 2019 zit er dus voldoende beweging in de ranglijst.

Indexscore aangescherpt

De Top 100 is, na het invoeren van een indexscore vorig jaar volledig op de schop gegaan. In deze editie is de index op één onderdeel veranderd. Net als in 2018 is de Top 100 samengesteld op basis van een indexscore die is gebaseerd op meerdere indicatoren. In de lijst van vorig jaar waren dat er vier: het aantal vaste medewerkers in Nederland, de netto omzet, het aantal m2 warehousing en deelname aan het Lean & Green programma.

Duurzaamheid

In 2019 is hier een vijfde indicator aan toegevoegd: de duurzaamheid van distributiecentra. Er is voor gekozen om dit te meten door het aantal BREEAM gecertificeerde warehouses mee te wegen in combinatie met de hoogte van de BREEAM score(s). Duurzaam transport en warehousing is dus nog iets belangrijker geworden in de Top 100, maar speelt nog geen hoofdrol. De drie indicatoren ‘aantal medewerkers’, ‘netto omzet’ en ‘aantal m2 warehousing’ tellen ieder namelijk voor 30 procent mee in de indexscore, terwijl de twee duurzaamheidsindicatoren elk voor 5 procent meetellen. Bron: Annemiek Jorritsma Logistiek 19 juni 2019 Voor het whitepaper en poster klik hier Voor een achtergrondartikel in logistiek.nl download hier.

Bron: Annemiek Jorritsma, Logistiek
19 juni 2019

Voor een achtergrondartikel in logistiek.nl download hieronder.

Voor het whitepaper en poster klik hier.

Meer weten over dit item?

Ontvang nieuws van BCI