Het lijkt er op dat de tweede en derde covid-19 golf nog weinig echte economische consequenties heeft voor de meerderheid van de logistiek dienstverleners in Nederland. De logistieke sector bewijst flexibel te zijn en doet het volgens Kees Verweij, partner bij Buck Consultants, best aardig in de nieuw maatschappij. "Wat ik zo hoor in de sector is dat de omzetten in 2020 een dipje maakten maar inmiddels in 2021 weer op peil zijn. Krimp in de ene markt wordt opgevangen door groei in andere markten."

Precies één jaar na de start van covid-19 zitten we inmiddels in de derde golf. De ruime meerderheid van de Nederlandse bevolking kijkt reikhalzend uit naar vaccinatie, zodat we weer naar het oude normaal kunnen. Alhoewel, het echte oude normaal komt waarschijnlijk niet meer terug. Het nieuwe normaal wordt wellicht een maatschappij waarmee we met zijn allen automatisch wat meer afstand zullen houden. En een jaarlijkse covid-variant vaccinatie kan best tot het standaard gezondheidsmenu gaan behoren.

Derde covid-19 golf weinig invloed op logistiek dienstverleners

Covid-19 of niet, we staan wederom in de startblokken om de Top 100 logistiek dienstverleners van 2021 vast te stellen. Deze wordt medio juni van dit jaar gepubliceerd, waarbij we in ieder geval webinars met opvallende stijgers uit de top-100 gaan opnemen. Maar hoe doet de logistieke sector het tot nu toe in deze nieuwe maatschappij? Het lijkt er op dat de tweede en derde covid-19 golf nog weinig echte economische consequenties heeft voor de meerderheid van de top-100 bedrijven. Wat ik zo hoor in de sector is dat de omzetten in 2020 een dipje maakten maar inmiddels in 2021 weer op peil zijn.

Actief in diverse markten

Nedcargo, de nummer 38 in de top-100, meldde onlangs dat ze vorig jaar een daling van 8 procent in de omzet naar 97 miljoen euro hadden, maar dat de winst verdrievoudigd was naar 3 miljoen euro. De vooruitzichten voor 2021 en verder zijn positief, en ze hopen naar 200 miljoen omzet te stijgen in de komende jaren. Ook van andere top-100 dienstverleners hoor ik positieve geluiden over omzetverwachtingen in 2021, en er worden ook investeringen gedaan in nieuwe warehouses en duurzaam transport. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Als je als dienstverlener in de non-food retail of de horeca actief bent kan je het best lastig hebben. In de praktijk zijn echter de meeste top-100 dienstverleners actief op diverse marktsegmenten naast elkaar. Zo zijn ze in staat om een dip in de ene markt op te vangen met groei in andere markten. En uiteraard zitten sommige logistieke marktsegmenten sterk in de lift, met de food retail, e-commerce en farma als belangrijkste exponenten.

Groei e-commerce stuwt logistieke dienstverleners

Een tweede reden voor de sterke prestaties van de grotere dienstverleners is dat ze in 2020 heel snel hebben geschakeld om hun operationele kosten omlaag te brengen. Het opschorten van afspraken met charters is hiervan een voorbeeld, maar ook werden investeringen waar mogelijk uitgesteld. De enorme groei van e-commerce, met tientallen procenten in 2020, maakte dat er voor de meeste dienstverleners ook snel weer lucht kwam om activiteiten voor klanten op te pakken. Verschillende grotere ketens als IKEA, Blokker en Mediamarkt gingen ook zelf de belevering in handen nemen, waardoor er extra marktkansen kwamen voor logistiek dienstverleners.

Laagste aantal faillissement in 30 jaar

De hele Nederlandse economie vertoont de eerste maanden van 2021 trouwens tekenen van herstel. Dit herstel is natuurlijk voor een deel optisch, want behoorlijk wat bedrijven worden nu overeind gehouden door de NOW-loonkosten regelingen. Toch hadden weinigen verwacht dat we in februari 2021 het laagste aantal faillissementen in 30 jaar zouden hebben. In de sector transport en logistiek waren dat er 6. Ook de werkloosheid blijft tot nu toe steken op 3,6 procent. De vraag naar chauffeurs, order pickers en transport planners blijft onverminderd hoog. Het volume van de export in januari 2021 was 3,6 procent hoger dan in januari 2020, toen er alleen in China covid-19 was te bespeuren. Ook het volume van de import was in januari 2021 1,4 procent hoger dan in januari 2020.

Flink wat bemoedigende signalen dus, zowel uit de logistieke markt als van het CBS. De grotere logistieke dienstverleners lijken inmiddels voor het overgrote deel goed te kunnen laveren door de covid-19 storm. Het einde lijkt met de vaccinatie-uitrol in zicht te komen. Dat zouden we over 3 maanden moeten gaan zien in de top-100 logistieke dienstverleners 2021.

Bron: Logistiek, 2021

Meer weten over dit item?

Ontvang nieuws van BCI