Steeds meer ondernemers verduurzamen het transport en kiezen voor elektrische, zero emissie logistiek. De aanleg van laadinfrastructuur bij het logistieke bedrijf is daarbij essentieel. De maximale capaciteit van de energieaansluiting blijkt een bepalende factor in de business case voor het eigen laadplein, zo blijkt uit een door Buck Consultants International ontwikkelde tool voor logistieke locatie-eigenaren.
De genoemde business case tool is onder leiding van Buck Consultants International ontwikkeld voor het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Nationale Topsector Logistiek. De tool helpt ondernemers om inzichten te verkrijgen in de te maken kosten van laadinfrastructuur op het eigen terrein.
In de afgelopen jaren is het aandeel elektrische voertuigen in de Nederlandse logistiek fors toegenomen, en ook het aantal locaties met elektrische oplaadpunten neemt daardoor toe. De onderstaande afbeelding toont elektrische laadprofielen die voor verschillende soorten ritten gehanteerd wordt door logistieke ondernemers. De voorkeur van logistieke bedrijven gaat uit naar scenario 1: elektrisch opladen op het (eigen) depot voor vertrek en bij terugkomst. Dit zorgt er immers voor dat er geen tijd verloren gaat aan bijladen gedurende de rit. Daarnaast is laden op depot de goedkoopste optie, en heeft de ondernemer zekerheid als het gaat om de beschikbaarheid van een laadpaal.
Bron: Buck Consultants International, 2021
Opladen op het eigen depot is echter niet altijd mogelijk, bijvoorbeeld omdat de logistieke rit langer is dan de actieradius van een voertuig waardoor opladen elders noodzakelijk wordt. In onderstaande afbeelding zijn 7 verschillende typen elektrische logistieke laadlocaties onderscheiden waarmee de verschillende rit- en laadprofielen kunnen worden ondersteund. De belangrijkste elektrische laadlocatie is dus het depot van het eigen bedrijf (nummer 5), daarna volgen laadpleinen langs de route (nummer 1) als belangrijke laadlocatie.
Futuristische vrachtwagen van Tesla (prototype)
Bron: Buck Consultants International, 2021
Verschillende publieke en private partners werken samen om een landelijk dekkend netwerk te creëren dat in de groeiende behoefte aan laadinfrastructuur voorziet. Randvoorwaarden zijn voldoende ruimte, een goede verkeersontsluiting en bovenal voldoende capaciteit op het elektriciteitsnetwerk voor aansluitingen die veel energie vragen. Een strategie voor een gecoördineerde ontwikkeling van private en gedeelde laadlocaties bij depots van bedrijven en op bedrijventerreinen is dan ook erg belangrijk naast de ontwikkeling van openbare laadlocaties langs de weg.
Een essentiële vraag is vervolgens wie er gaat investeren in welk soort e-laad locaties en wat voor kosten hieraan verbonden zijn. Specifiek voor de ontwikkeling van private laadinfrastructuur op depot bij logistieke locatie-eigenaren is onder leiding van Buck Consultants International een business case tool opgesteld op basis van een vereenvoudigd rekenmodel. Met dit model kunnen logistieke locatie-eigenaren verkennen welk scenario kostentechnisch het meest voordelig is:
De opzet van het model is zo ingericht dat een ondernemer deze zelfstandig kan invullen. Daarnaast is er een handleiding die de ondernemer helpt bij het invullen van het model. De beschrijving van deze business case voor ondernemers kunt u hieronder downloaden.
Op basis van de business case tool kunnen vier aanbevelingen worden gegeven aan logistieke locatie-eigenaren voor een optimale investering in elektrische laadinfrastructuur:
Bent u logistiek ondernemer en wilt u meer weten over de business case tool of over de laadbehoefte en inrichting van laadpleinen op uw bedrijventerrein? Werkt u in het publieke domein en heeft u te maken met één van de onderstaande vraagstukken? Graag gaan wij met u in gesprek.
Download nu Business case tool aanleg electrische laadinfrastructuur