Nederland is als vestigingsplaats voor een nieuwe grote distributieoperatie al decennialang in trek bij Amerikaanse en Aziatische multinationals. Grote namen als Samsung, Timberland, Ricoh en John Deere hebben al jaren een Europese Distributiecentrum (EDC) in Nederland en daar komen de laatste jaren bedrijven als Calvin Klein en Tesla bij. De keuze voor Nederland is vaak gebaseerd op de combinatie van een optimale geografische ligging, lage jaarlijkse supply chain-kosten, logistieke kennis en kunde en flexibele mogelijkheden op het gebied van arbeid en belastingen. Deze grotere EDC’s zijn aantrekkelijk voor Nederlandse regio’s, want ze leveren vaak broodnodige werkgelegenheid op terwijl er bovendien kavels op bedrijventerreinen kunnen worden uitgegeven. Kortom, het loont om te investeren in het aantrekken van grote EDC’s.

Uiteraard is het in de praktijk niet zo gemakkelijk om deze opdrachten daadwerkelijk naar Nederland te halen. Ten eerste worden distributieoperaties steeds flexibeler, waardoor een groot EDC soms niet nodig meer is. Ten tweede zien ook andere landen kansen om nieuwe EDC-operaties aan te trekken. Ten derde werkt de economische dip van de laatste jaren niet mee, omdat overzeese partijen nogal eens de beslissing over een EDC-operatie in Europa -uitstellen. Veel concurrentie en onzekerheden dus voor organisaties als NFIA, HIDC, REWIN, BOM, LIOF en NV Oost. En inderdaad, dat is nog een vierde punt. Er zijn in Nederland veel organisaties actief op dit vlak en de vraag is of ze in alle gevallen zo effectief mogelijk samenwerken.

Nieuwe logistieke zestigers

Hoe staat het eigenlijk met het aantal nieuwe logistieke vestigers in Nederland? De resultaten vanaf 2010 laten zien dat het aantal aangetrokken nieuwe logistieke operaties per jaar rond de zeventig fluctueert. Het ene jaar wat meer, het andere jaar wat minder. Kan dit door samenwerking niet hoger? Binnen de Topsector Logistiek zijn de verschillende organisaties inderdaad bezig om hun ¬acquisitieactiviteiten beter af te stemmen. Ze hebben gezamenlijk de ambitie om in 2020 jaarlijks structureel honderd nieuwe logistieke operaties (+ 40%) naar Nederland te halen. Een forse stijging, maar de overtuiging is dat door een afgestemde marktbewerking er simpelweg eerder contact is met meer bedrijven en er dus een groter potentieel benaderd wordt. En ja, ik geloof inderdaad ook dat die kansen er zijn, nu nog in de praktijk waarmaken.

Meer weten over dit item?

Ontvang nieuws van BCI