Even een open deur intrappen: wat is het grootste e-commerce platform van Europa? Grote kans dat u Amazon zult zeggen, en inderdaad, Amazon is het grootste e-commerce platform in niet alleen de USA maar ook in Europa. Het bedrijf zette in 2015 meer dan 25 miljard euro om in Europa, en kent de laatste jaren een jaarlijkse groei van rond de 20%. Tot zover geen verrassingen, maar de voorsprong van Amazon op de concurrentie is ook in ons werelddeel enorm. De nr. 2 in de Europese e-commerce is de Otto Group, en die valt met een ruime 7 miljard euro aan verkopen in 2015 al bijna in het niet bij Amazon.

De groei bij Amazon is ook hoger dan die van de concurrentie. Alleen Zalando, Asda en Casino (beide supermarktketens) groeiden in 2015 iets harder, maar hun Europese e-commerce omzet ligt met 2 tot 3 miljard euro op slechts een tiende van die van Amazon. Amazon kent de laatste 10 jaar een gigantische groei in de omzet, maar grote winsten worden er niet gemaakt. In de laatste jaren (2011 t/m 2014) was de winst van het bedrijf ca. 0,5% per jaar. De kosten zijn net zoals bij vele andere e-commerce bedrijven relatief hoog, maar daarnaast worden alle winsten door Amazon terug in het bedrijf geïnvesteerd.

Logistieke kosten onder de 5%

In de USA heeft Amazon met Prime en Fresh een same day delivery dienst opgezet, maar daarnaast investeert Amazon ook groot in het verbeteren en in controle krijgen van de e-fulfilment in de USA en Europa. Zo heeft het bedrijf in 2012 Kiva overgenomen, een specialist in robotisering van warehouses, en sinds deze overname is Kiva niet meer actief voor derde partijen. Maar ook in de last mile e-fulfilment is Amazon volop actief. De laatste jaren lukt het Amazon door deze activiteiten om de logistieke kosten als percentage onder de 5% te houden, en door de e-fulfilment in eigen hand te nemen hoopt het bedrijf dit percentage verder te verlagen. In Duitsland en de UK bouwt Amazon naast de bestaande distributiecentra eigen sorteercentra naast de steden, om zo de distributie naar de klant volledig in eigen beheer te kunnen doen en niet meer afhankelijk te zijn van DHL, UPS, Hermes of GLS. Een voorbeeld is te vinden in München, waar een eerste sorteercentrum van 6.000 m² in gebruik is genomen en een tweede van 7.000 m² in de planning staat.

De rest van Europa zal naar verwachting de komende jaren snel volgen, want als de Amazon machine eenmaal op gang is, is deze moeilijk te stoppen. Is Amazon zo de nieuwe ‘supply chain e-fulfilment disruptor’ in Europa? Het heeft er alle schijn van. Amazon heeft er ook het volume voor, want met ca. 600 miljoen pakketten per jaar is Amazon verantwoordelijk voor 20% van de 3 miljard pakketten die in Duitsland per jaar verstuurd worden. Amazon zet daarbij meer dan de dienstverleners in op nieuwe technologieën zoals robotisering, om uiteindelijk de logistieke kosten als percentage van de omzet structureel verder omlaag te brengen. Deze disruption is begonnen in Duitsland en de UK, maar de kans is groot dat over een paar jaar ook bij ons aan de deur een Amazon-bezorger zal staan.

Thema's

Meer weten over dit item?

Ontvang nieuws van BCI