Verkoop- en operationele planning (S&OP)
Sales en Operations (S&OP) is niet nieuw en bestaat al tientallen jaren, maar beschikt uw bedrijf over een robuust proces met cross-functionele betrokkenheid en verantwoordelijkheid van verschillende belanghebbenden? Bent u tijdens de Covid-pandemie en de nasleep ervan blootgesteld aan en verrast door een klassieke bull-whip?
De mate waarin uw operationele- en commerciële teams samenwerken, is een sleutelfactor voor de algehele prestaties van uw bedrijf. Alleen al uw observatie hoe uw Hoofd Commercie en Hoofd Operations samenwerken (of niet) tijdens de maandelijkse S&OP-vergadering, is een goede voorspeller van de toekomstige S&OP prestaties van uw bedrijf. Voor de meeste bedrijven is de vraag niet hoe ze S&OP vanaf het begin moeten implementeren, maar hoe ze het momentum kunnen behouden of zelfs hoe ze het prestatieniveau kunnen terugbrengen. Het is namelijk niet ongebruikelijk dat de prestaties van het S&OP-proces in de loop van de tijd zijn verslechterd.
Veel voorkomende redenen hiervoor zijn:
- Gebrek aan een duidelijke supply chain-strategie. Het stimuleren en realiseren van excellentie in de supply chain is een evenwichtsoefening. Teams moeten de balans vinden tussen kosten, klantenservice, werkkapitaal en voorraad, hetgeen moeilijk is als er geen duidelijke supply chain-strategie bestaat om deze afwegingen te maken.
- Verschillende maturity niveaus in landen en regio's. In veel mondiaal opererende bedrijven is het niet eenvoudig het S&OP proces in de verschillende landen te harmoniseren en elk land op hetzelfde S&OP prestatieniveau te brengen.
- Afhankelijkheid van Excel. Vanwege de tekortkomingen in Advanced Planning Systems (APS) gebruiken veel bedrijven Excel nog steeds als het belangrijkste hulpmiddel voor de planning. Het gebruik van Excel voor planning is echter niet goed genoeg voor het modelleren en plannen van huidige complexe toeleveringsketens.
- Personeelsverloop. Als belangrijke medewerkers het bedrijf verlaten, waardoor de kennisbasis uit holt
Nu het beheren en het in evenwicht brengen van vraag en aanbod in de huidige economische context nog belangrijker wordt, is het cruciaal belang om uw S&OP-proces naar een hoger niveau te tillen.
Op basis van onze ervaring met S&OP wordt een succesvol S&OP-proces voor 40% bepaald door cultuur en waarden, voor 30% door procesdefinitie en voor 30% door technologie. Technologie is belangrijk, maar mag niet worden overschat in vergelijking met Cultuur & Waarden en Procesdefinitie. Onderstaande figuur belicht de visie van BCI.

De belangrijkste ingrediënten voor een succesvol S&OP-proces zijn:
- Sponsoring door senior management en actieve deelname in het S&OP proces
- Samenwerking tussen Marketing, Sales, Financiën, Productie, Supply Chain en R&D
- Cross-functionele data set
- Consistente dataset en masterdata
- Procesdiscipline en duidelijkheid van rollen
- Hoog presterende planningstools
- De juiste informatie naar de juiste mensen op het juiste moment op de juiste plaats
- Inzicht in de impact en uitdagingen binnen-en buiten het bedrijf om scenario’s te kunnen toetsten
Wij kunnen u ondersteunen bij het definiëren en implementeren van een effectief target operating model voor uw S&OP-proces. Dit is gebaseerd op ons S&OP raamwerk dat als referentie dient voor het uitvoeren van een gap-analyse van uw huidige processen, de blauwdruk vormt voor het toekomstige proces en de implementatie van de nieuwe planningsmethodiek.
De belangrijkste elementen van het raamwerk zijn:
- Beoordeling van de belangrijkste bouwstenen van het S&OP-proces
- Enablers zoals Verkoop, Financiën, Supply Chain, Productie en Sourcing
- Ontwerp van de organisatie incl. verantwoordelijkheden, afstemming en incentives
- Training en prestatie-evaluatie aan de hand van data
De onderstaande afbeelding biedt een overzicht van het BCI-raamwerk voor S&OP.
