Besluitvorming voor het insourcen of outsourcen van logistieke activiteiten voor een producent van motoren voor grasmaaiers en ander (professioneel) tuingereedschap
's Werelds grootste producent van motoren voor elektrische apparatuur voor buitengebruik en verkoper van grasmaaiers en sneeuwblazers.
Het bedrijf heeft een nieuwe e-commerce verkopen kanalen geopend, zowel wel indirect (via e-tailers, marktplaatsen, etc.) als ook direct (direct to consumer). Deze verkoop kanalen hebben heel andere klant wensen en order karakteristieken dan de historische verkoopkanalen (dealers/ distributeurs). De huidige logistiek is niet ingericht om aan de toekomstige klant wensen te voldoen.
Vraag
Het bedrijf betreedt nieuwe online verkoopkanalen en moet als gevolg daarvan zijn logistieke activiteiten aanpassen om online orderafhandeling mogelijk te maken bovenop zijn traditionele distributie-, groothandel- en retailkanaal. BCI wordt verzocht te beoordelen of zij haar toekomstige online bestellingen vanuit het huidige eigen distributie centrum zal uitvoeren of zal uitbesteden aan een gespecialiseerde logistieke dienstverlener (LSP, ook wel 3PL).
Achtergrond
Het Europese oude verkoopkanaal van het bedrijf omvatte distributeurs, groothandel en detailhandel. De organisatie heeft een strategische keuze gemaakt om het online verkoopkanaal in West-Europa te betreden. Het bedrijf wil logistiek mogelijk maken voor zowel het indirecte (via e-tailers, marktplaatsen etc.) als het directe (direct to consumer) verkoopkanaal.
De huidige logistieke opzet heeft één centraal distributie centrum (DC), door klant zelf gemanaged, voor zowel eindproducten, spareparts en ook verbruiksartikelen in het zuidoosten van Nederland. Een netwerk studie (uitgevoerd door BCI) heeft geleerd dat de locatie voor uitbreiding van het distributie centrum voor de nieuwe (online) verkoop kanalen in dezelfde regio dient te liggen als het huidige DC. Het huidige DC heeft te weinig capaciteit, en ook niet de juiste capabilities om te voorzien in de nieuwe klant eisen.
BCI wordt verzocht de beslissing om het nieuwe online fulfilmentcentrum zelf te gaan runnen of uit te besteden aan een professionele, gespecialiseerde logistieke dienstverlener.
Onze aanpak
Het in-/uitbestedingsonderzoek resulteerde in het besluit om de logistiek van eindproducten in het online verkoop kanaal uit te besteden aan een gespecialiseerd logistiek dienstverlener. De logistiek voor de spareparts en verbruiksmaterialen kon worden geïntegreerd in het reeds bestaande eigen distributie centrum van het bedrijf.
BCIs beproefde methodologie met 6 project fases werd succesvol toegepast:
- Evaluatie van de huidige situatie
- Beoordelen van de toekomstige behoeften van de klant en andere vereisten
- Bepalen van realistische in-/outsourcing scenario’s (inclusief hybride)
- Analyseren van de kosten en investeringen per scenario
- Kwalitatieve beoordeling van alle scenario's
- Besluitvorming en opstellen van een implementatie plan
In dit specifieke geval werd besloten om te kiezen voor een uitbestedingsscenario voor de eindproducten. De belangrijkste drijfveren voor deze beslissing:
- Magazijnopslag- en handling volumes; Er zouden aanzienlijke investeringen nodig zijn om de toename van de volumes voor het online verkoopkanaal in het huidige DC mogelijk te maken
- Order verwerkingsvolumes; Het aantal bestellingen en de bestelkenmerken zullen drastisch veranderen a.g.v. het online verkoopkanaal. Het aantal orders zal enorm toenemen, terwijl de omvang van de orders zou veranderen naar 1 of 2 items in plaats van volle pallets en full-carton orders. De huidige magazijnprocessen en het WMS zijn niet geschikt om deze verandering te faciliteren.
- Doorlooptijden; de huidige doorlooptijden van magazijnprocessen komen niet overeen met de vereiste korte doorlooptijden van magazijnverwerkingen voor online verkoop. Een verandering in proces en IT zou aanzienlijke investeringen in IT en organisatie vergen
- Systeembeperkingen; de huidige IT systemen zijn niet ontworpen om zoveel bestellingen met verschillende doorlooptijden te verwerken
- Volume projecties en dagelijkse planning; de volatiliteit van verkopen per periode is hoog en de voorspelbaarheid daarvan is laag. Het maken van een dagelijkse planning van benodigde capaciteit, in combinatie met de korte doorlooptijden, maakt het moeilijk om te committeren aan de vereiste KPI’s in een eigen DC.
- Schaarste aan personeel; Het huidige tekort aan arbeidskrachten, gecombineerd met de complexiteit van de planning, zijn ook een belangrijke drijfveer voor uitbesteding
Na het advies om uit te besteden heeft BCI ook het selectie proces voor de juiste dienstverlener ondersteund.
Voor de orderafhandeling en logistieke activiteiten van spareparts en verbruiksmaterialen werd aanbevolen om de online business te integreren in de bestaande interne magazijnactiviteiten. De belangrijkste argumenten hiervoor: het order profiel en doorlooptijden voor spare parts is niet wezenlijk anders en bovendien is de geplande volumegroei voor spareparts via het online verkoop kanaal beperkt.
Resultaat
Een duidelijke aanbeveling om de toekomstige online orderafhandeling van eindproducten uit te besteden en de online orderafhandeling van spareparts uit te besteden.
Als vervolgstappen op de in-/outsourcingstrategie ondersteunde BCI het bedrijf met de selectie en contractering van de gewenste 3PL. ook de projectimplementatie van de gekozen 3PL werd ondersteund door BCI.