In toenemende mate vinden economische activiteiten in de stad en de binnenstad plaats. Hiervoor moeten goederen worden aan- en afgevoerd. Stedelijk goederenvervoer heeft vaak een negatieve invloed op de leefbaarheid, verkeersveiligheid en aantrekkelijkheid van de binnenstad. Een voorbeeld is de snelle groei van bestelbussen die in woonwijken pakketten bezorgen door de opkomst van webwinkels. Tegelijkertijd is stadslogistiek essentieel voor detailhandel, horeca, bouwlogistiek en dienstverlening aan ondernemers en bewoners in de stad. Adviseurs van BCI geven logistiek advies en ondersteunen gemeenten en provincies bij het aanpassen van hun vervoersbeleid om zo stadslogistiek slimmer in te richten. Zij zetten daarbij hun logistieke kennis, kennis van smart mobility en contacten met het logistieke bedrijfsleven in.
BCI is reeds jaren actief in projecten gericht op efficiëntere stadslogistiek. Een deel van deze werkzaamheden wordt verricht in bedrijfsprojecten in opdracht van de grotere spelers op de logistieke markten (verladers en logistieke dienstverleners); een ander deel in opdracht van overheden en projectorganisaties. BCI heeft daardoor aan de basis gestaan van succesvolle logistieke innovaties voor binnenlands goederenvervoer, regionale logistiek en lokale goederenstromen.
Adviseurs van BCI assisteren het rijk, gemeenten en stedelijke regio’s bij de uitwerking van goederenvervoerbeleid, dat gericht is op een efficiënte bevoorrading van de binnenstad. Hiervoor is bijvoorbeeld in opdracht van de Commissie Stedelijke Distributie het in de praktijk veel gebruikte Instrumentenboek Stedelijke Distributie ontwikkeld. Daarnaast helpen onze adviseurs gemeenten bij de voorbereidingen voor de invoering van een milieuzone voor het vrachtverkeer. Ook zet BCI haar logistieke kennis in om stadslogistiek onder te brengen in het Beter Benutten-programma. Voor verschillende regio’s zijn inmiddels succesvolle projecten opgezet om de inzet van bestelbussen te verminderen en goederenvervoer in de stad te verbeteren.
De decentrale overheden en het bedrijfsleven hebben in deze Green Deal afspraken gemaakt om vanaf 2025 uitsluitend zero emission voertuigen in te zetten voor de bevoorrading van de binnensteden. In gemeentelijke proeftuinen worden oplossingen getest waarmee deze doelstelling gehaald kan worden. Onze adviseurs helpen gemeenten bij het bedenken, ontwikkelen en uitvoeren van maatregelen voor slimme stadslogistiek die in de proeftuinen getest kunnen worden. Momenteel werken onze adviseurs onder andere aan privilegebeleid voor schone vrachtauto’s, het ontwikkelen van een businesscase voor stedelijke hubs, andere vormen van handhaving en het aanscherpen van regelgeving in de binnenstad.
Resultaten zijn in deze projecten bereikt doordat wij samen met bedrijven in de logistieke sector (en vaak in samenwerking met lokale en regionale overheden) de mogelijkheden tot vernieuwing verkennen en de betreffende bedrijven daarna in de praktijk begeleiden in de uitvoering van de verbeterkansen.
De inzet van BCI voor stadslogistiek is onder meer gericht op:
Stel uw vraag aan onze expert