De snel stijgende internetverkopen worden in eerste instantie vaak negatief bezien. “Dat is niet nodig”, zegt Nicolaas Waaning, senior adviseur bij Buck Consultants International. “Voor veel bedrijven is het ook een extra verkoopkanaal. Bovendien maakt Nederland kans op de vestiging van internationale e-fulfilmentcentra. Dat zijn centra, waar de logistiek naar de consument wordt georganiseerd, maar ook de klantenservice en de financiële administratie wordt afgehandeld”. Verkoop via internet verloopt via drie typen bedrijven: e-tailers (bedrijven die alleen via internet verkopen, zoals Bol.com), bricks & clicks (winkelketens die én winkels hebben én een webshop, zoals Hema, Albert Heijn, H&M) en producenten die individuele consumenten zelf beleveren (bijv. Apple, Nike).

Logistiek

Logistiek is bij on-line winkelen belangrijk. Sterker nog, veel ergernissen bij on-line winkelen zijn logistiek georiënteerd, zoals hoge verzendkosten, ongemakkelijke aflevertijdstippen, niet-voorradige producten en te laat afleveren. De logistieke organisatie is dus een sleutelfactor voor succes. Op verschillende schaalniveaus (van heel Europa tot ‘the last mile’) proberen bedrijven de logistiek goed te organiseren. Johan Beukema, partner bij Buck Consultants International onderscheidt verschillende distributiemodellen. “Dat varieert van combinatiedistributiecentra, waarbij winkels en on-line klanten vanuit één DC worden bedient, tot specifieke dc’s voor alleen de on-line klanten. Ook beleveren vanuit winkels is mogelijk. We analyseren voor een groeiend aantal bedrijven hoe ze de logistiek efficiënt kunnen opzetten. Met alleen een mooie webwinkelsite ben je er niet”.

Gemeenten

De impact van e-commerce op gemeenten is eveneens groot. Peter Colon, managing partner bij BCI, onderscheidt vier terreinen waarop de invloed van e-commerce zich laat gelden. Het eerste terrein is mobiliteit en milieu. “We hebben berekend dat een stad van 100.000 inwoners de komende jaren 1.500 tot 2.000 extra voertuigen per dag krijgt te verwerken. Iedereen ziet de groei van al die bestelbusjes nu al. Vooral voor binnensteden kan dat een probleem worden”. Bundeling van vervoerstromen kan hier een oplossing zijn. De on-line verkopen missen ook hun impact op de detailhandel niet. Veel gemeentebesturen vrezen een verder oplopende leegstand bij winkels. Dus is een gerichte aanpak noodzaak. Op bedrijventerreinen ontstaan combi-zaken die ook als reguliere detailhandel worden gezien, terwijl dat in veel bestemmingsplannen wordt uitgesloten. Ook dit vraagt een gemeentelijke visie. Het laatste thema, het economisch perspectief, laat vooral voordelen zien. “Ten gevolge van de groei van on-line winkels zijn nieuwe gespecialiseerde distributiecentra nodig, die voor duizenden arbeidsplaatsen zorgen. Een actieve gemeente probeert van die markt een graantje mee te pikken,” aldus Nicolaas Waaning.

Meer weten over dit item?

Stel uw vraag aan onze expert

Ontvang nieuws van BCI