Economische ontwikkelingsorganisaties, die zich richten op het aantrekken van nieuwe (buitenlandse) investeerders, presenteren zich vaak op dezelfde manier: brochures, interactieve websites, reguliere e-mail updates over nieuwe, altijd cruciale, investeringen en USB-sticks met (als ze worden geprint) honderden pagina’s aan achtergrondinformatie. Maar wie leest dit eigenlijk? Welke potentiele investeerder raakt overtuigd door deze eenzijdige, aanbodgerichte informatie? Buck Consultants International helpt economische ontwikkelingsorganisaties, of het nu op stedelijk, regionaal, provinciaal of landelijk niveau is, met het juiste antwoord: gerichte ‘value proposities’.

Value proposition

Value propositions verwijzen direct naar unieke voordelen die een regio kan leveren aan potentiele investeerders om aan hun locatievoorwaarden te voldoen. De aanpak van Buck Consultants International bij het ontwikkelen van value propositions bestaat uit zes elementen. Of het nu om de value proposition van een biotech park, een distributielocatie, een intercontinentale (vracht)luchthaven of een regio met een omvangrijke auto industrie gaat:

Focus:   Wie is uw doelgroep
Inzicht : Wat zijn de exacte eisen en locatiecriteria van de gekozen     doelgroep?
Oplossing: Wat is het antwoord op de eisen van de potentiële investeerders?
Voordelen: Hoe profiteert uw doelgroep van investeren in uw regio? Denk aan kosten, de kwaliteit van het ondernemingsklimaat, risico’s, flexibiliteit.
Differentiatie: Hoe profiteert uw doelgroep van een locatiekeuze ten faveure van uw regio in vergelijking met andere regio’s?
Ondersteuning: Hoe kunt u de doelgroep faciliteren? Denk aan expertise, netwerk van contacten, financiële prikkels.

Voorbeeld technologische sectoren

In plaats van het uitvoeren van een marketingactie op basis van traditionele aanbodgerichte documenten (inside-out) is Buck Consultants International (BCI) succesvol in het bijstaan van regio’s en steden met een vraaggerichte value proposition (outside-in). BCI doet dit voor klanten in onder andere sectoren als de biotechnologie, medische technologie, high-tech systemen en hernieuwbare energiebronnen. Een value proposition voor de technologische industrie bestaat uit vier stappen:

Stap 1 : Identificeer regionale technologie-niches- gebaseerd op de beschikbaarheid van technologieën, kennis, producten, materialen en/of faciliteiten, die van wereldniveau zijn.
Stap 2 : Ontwikkel een value proposition (ongeveer 30 PowerPoint dia’s) door middel van deskresearch en interviews met alle relevante partijen (gespecialiseerde academici, technologie-experts en toonaangevende bedrijven in de afgebakende technologie-niche. Beantwoord (cruciale vragen zoals: in welke technologie-niches zijn onze universiteiten, on)derzoeksinstituten en bedrijven van wereldklasse?
Stap 3 : Identificeer op basis van omvang, groei en technologisch leiderschap bedrijven die uw regio/cluster op hun radarscherm moeten hebben bij een nieuwe locatiekeuze.
Stap 4 : Neem contact op met de bedrijven die u heeft geïdentificeerd tijdens stap 3 om ze (met behulp van de value propositions) te laten zien hoe uw regio hen kan helpen met hun bedrijfs- en innovatie-uitdagingen.

Buck Consultants International heeft value propositions ontwikkeld voor regio’s in onder andere Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Nederland en België.

Thema's

Meer weten over dit item?

Stel uw vraag aan onze expert

Ontvang nieuws van BCI