Sinds 2013 zijn er 30 nieuwe grootschalige distributiecentra in Nederland gevestigd. Deze zogenaamde XXL-distributiecentra (elk meer dan 40.000 m2) hebben in totaal 2,0 mln m2 in gebruik genomen c.q. zijn in aanbouw; er gaan meer dan 10.000 mensen werken. Noord-Brabant heeft een marktaandeel van 43% bij deze ‘big boxes’, waarbij de regio Tilburg-Waalwijk de nationale koploper is. Dat blijkt uit onderzoek van Buck Consultants International.

Waarom grote distributiecentra?

XXL-distributiecentra worden gerealiseerd door retailers/on-line shops (bijv. Primark, Action, Lidl, Bol.com), producenten/brand owners (bijv. Tesla, Michael Kors) en logistieke dienstverleners (zoals Rhenus, DB Schenker, Arvato) en logistieke vastgoedontwikkelaars. “Een belangrijke drijfveer zijn schaalvoordelen, zodat de nieuwste technologie kan worden gebruikt, personeel efficiënt ingezet en leveringen gecombineerd. Bij zowel de ‘traditionele’ winkelketens met groeiende internetverkopen als bij de pure on-line warehousing is meer ruimte nodig om voldoende voorraad te hebben van een groot assortiment producten en om alle bestellingen individueel te verpakken. Veel ruimte is ook nodig om artikelen die consumenten terugsturen uit te pakken, te inspecteren en weer klaar te maken voor verzending”, aldus drs. René Buck, directeur Buck Consultants International.

Tilburg-Waalwijk

Uit de bovenstaande kaart blijkt dat de corridor Rotterdam - Brabant - Limburg favoriet is voor XXL-distributiecentra. Maurice Kuipers, senior adviseur bij Buck Consultants International: “Noord-Brabant doet het met een marktaandeel van 43% het beste, gevolgd door Limburg met 23% en Zuid-Holland met 17%. De regio Tilburg-Waalwijk is de nationale koploper”.

Thema's

Meer weten over dit item?

Stel uw vraag aan onze expert

Ontvang nieuws van BCI