De krantenkoppen zijn niet te missen de laatste tijd. Tegenover het verlies van vertrouwde winkels in het stadsbeeld, staat de opmars van internetverkopen. Soms is dit voor bedrijven het enige distributiekanaal (e-tailers), in veel gevallen gaat het ook om winkelketens die het on-line kanaal toevoegen aan de fysieke winkels (bricks & clicks). Veel merkfabrikanten en retailers hanteren echter nog steeds een afzonderlijke verlies- en winstrekening voor elk van hun distributiekanalen: één voor hun retail kanaal, één voor hun e-commerce kanaal en één voor hun groothandel-kanaal. Ook de logistiek is vaak nog per kanaal (‘silo’) georganiseerd. Maar wanneer de klant centraal staat en bedrijven het concept van ‘bestel waar je wilt – winkel waar je wilt (on-line, fysiek) – retourneer waar je wilt (winkel, per post) succesvol willen aanbieden, dan is een integrale omnichannel strategie noodzakelijk.

Het is geen nieuws dat e-commerce aan het groeien is. In het Verenigd Koninkrijk heeft de verkoop via internet al een totale waarde van 112 miljard Euro bereikt en ook in Duitsland, Zweden en Nederland gaat het goed met de verkoop online. In de laatstgenoemde landen bedraagt de online verkoop 7,5% - 12% van de totale retail verkoop (in het Verenigd Koninkrijk is dit 15%).

“Merkfabrikanten en retailers kunnen niet één merk/winkel-ervaring creëren zolang zij onderscheid blijven maken tussen de online wereld en de wereld van de bakstenen. Omnichannel is de toekomst”, aldus Patrick Haex, managing partner bij Buck Consultants International. Onderzoek wijst uit dat 70% van de klanten de winkelvoorraad online wil kunnen zien, slechts 1/3 van de retailers aan deze wens van de klant voldoet. Interessant feit: 2 op de 3 klanten bezoekt een winkel waarschijnlijk niet wanneer zij geen kijk hebben op de (aanwezige) winkelvoorraad.

Afhandelingsmodellen

Buck Consultants International ziet verschillende afhandelingsmodellen: directe levering (dropshipping) van de verkoper naar de klant (Lenovo, Apple, KidKraft); specifieke distributiecentra voor de afhandeling van online bestellingen (Urban Outfitters, Tesco, Esprit); combinatiecentra van waaruit zowel winkels als online klanten bediend worden (Mango, GAP); en – tot slot - distributie via winkels (Ikea, Staples). Patrick Haex: “Hybride afhandelnetwerken zijn in opkomst en bieden de mogelijkheid om de voorraad te verkopen voor de volle prijs in plaats van het in prijs verlagen van de voorraad”. Wat betreft de locaties van deze fulfilmentcentra merkt Patrick Haex op: “Bedrijven gaan steeds dichter op de eindconsument zitten. Men dient immers snel te zijn om de verkoop te ‘winnen’. Voor grote steden zoals London, Moskou, Parijs en Shanghai adviseren we voor leveringen op dezelfde of de volgende dag van bestelling snelle afhandelingscentra in of aan de rand van deze steden. Buck Consultants International heeft een instrument ontwikkeld om transport en levering te evalueren en te bepalen welke e-commerce netwerken het beste functioneren. “Gezien het gefragmenteerde Europese landschap van logistieke dienstverleners en de hoge kosten van geïntegreerde pakketzendingen dienen merkfabrikanten en retailers zich te verbinden met veel uiteenlopende vervoerders. Wij hebben uitstekend inzicht in welke vervoerder in welke regio’s van de wereld kan leveren op basis van de specifieke eisen van de klant”.

Neem contact op voor meer informatie over online afhandeling (van netwerk ontwerp tot transport management en magazijn ontwerp).

Thema's

Meer weten over dit item?

Stel uw vraag aan onze expert

Ontvang nieuws van BCI