De afgelopen tien jaren hebben veel bedrijven ontdekt dat concentratie van back office-activiteiten voordelig kan zijn. Het betreft dan call center-activiteiten (spraakgedreven, vaak meertalig) en shared services center-activiteiten, d.w.z. de financieel-administratieve ‘achterkant' van een bedrijf (data gericht, vaak Engelstalig). Door deze activiteiten te verplaatsen naar bijv. India - al dan niet in combinatie met outsourcing (d.w.z. de activiteiten laten verrichten door een derde partij) - is een groot kostenvoordeel te behalen. Van Europa naar Azië, dat noemen we offshoring. "We zien echter in toenemende mate dat bedrijven veel voorzichtiger omgaan met het offshoren van hun activiteiten" vertelt Josefien Glaudemans, managing partner Buck Consultants International. "Bedrijven die hun back-office verplaatst hebben naar Zuidoost Azië klagen regelmatig over gebrekkige communicatie, snel stijgende arbeidskosten, groot verloop van personeel en ontevredenheid bij klanten." In antwoord hierop kijken bedrijven naar alternatieven zoals onshoring en nearshoring. BCI adviseert bedrijven bij de afweging van de diverse lokatiestrategieën. Onshoring betekent in hetzelfde land een lagere kostenlocatie opzoeken. Goed voorbeeld is de Britse advocatenfirma Allen and Overy, die een paar maanden geleden een groot service center opende in Belfast om de hoge kosten van uitbreiding in Londen te vermijden (dit project werd begeleid door Buck Consultants International, voor meer info click hier). Daarmee blijft het bedrijf toch dicht bij de hoofdvestiging, in dezelfde jurisdictie en met dezelfde taal. Nearshoring houdt in dat activiteiten gelokaliseerd worden in dezelfde regio (continent), maar op plaatsen met een gunstige kosten-kwaliteitsverhouding. Met name Centraal- en Oost-Europese steden zoals Praag, Boedapest, Krakau hebben hier de afgelopen tien jaren sterk van geprofiteerd. Recent voorbeeld is Tate & Lyle, een Brits bedrijf met £ 2.7 miljard omzet en 4.300 werknemers. Vraag aan Buck Consultants International: wat is de juiste shared service center strategie voor Europa en de VS? "Na een zoekproces van enkele maanden is uiteindelijk Lodz in Polen gekozen en heeft Tate & Lyle haar kantoor geopend in het Sterlinga Business Center in de binnenstad van Lodz", zegt senior adviseur Nynke Draisma. Tim Lodge, Chief Financial Officer van Tate & Lyle Plc: "We starten in Lodz met vijftig mensen, die zich bezighouden met financiële, IT en loonadministratieve zaken. Met haar kennis en ervaring heeft BCI een sleutelrol vervuld in het hele lokatiekeuzeproces en de uiteindelijke keuze voor Lodz. Wij beschouwen dit Global Shared Services Center als een cruciaal onderdeel van onze lange termijn-strategie. We verwachten dan ook een groei tot 150 medewerkers"

Meer weten over dit item?

Ontvang nieuws van BCI