HR-beleid

“Van oudsher staat de logistieke sector niet bekend om haar vooruitstrevende Human Resources beleid”, zegt senior adviseur Rikkert de Kort met gevoel voor understatement. Maar dit verandert behoorlijk snel. “Om de medewerkers te behouden is meer training on the job en functieontwikkeling nodig en om nieuwe medewerkers te werven zijn imagocampagnes van belang”. Goed voorbeeld is de positie van een (transport)planner. Een goede transport/ warehouse planning vormt vaak het hart van de werkzaamheden van een dienstverlener. Een goede (transport-)planner is daarom goud waard, maar deze mensen zijn lastig te vinden op de arbeidsmarkt. Het karakter van een planner (stressbestendig, flexibel, uitdaging om puzzels op te lossen, kan processen en mensen aansturen) is vaak de belangrijkste sollicitatie eis, de training volgt vaak ‘on-the-job’. “De logistieke ondernemers vinden dat de functie van planner ook wordt ondergewaardeerd in de maatschappij, vandaar dat relatief weinig mensen er qua studie en functie interesse in tonen. Er is in de praktijk echter wel een steeds hoger opleidingsniveau gewenst voor een planner: tegenwoordig een specialist met MBO+”, zo licht de Kort toe.

Platforms

Gelderland kent maar liefst 5 regionale logistieke platforms, die - elk op hun eigen manier - proberen vraag en aanbod bij el- kaar te brengen. Gemeenschappelijke noe-mers: promotiedagen, samenwerking met MBO/HBO, bijscholing, hoe om te gaan met zij-instromers en stagetrajecten. De Kort merkt ook nog op dat logistieke scholing met zijn tijd mee moet gaan. “Denk bijvoorbeeld aan de inzet van serious gaming in opleidingen, dat spreekt jongeren meer aan dan klassikaal onderwijs”.

Meer weten over dit item?

Stel uw vraag aan onze expert

Ontvang nieuws van BCI