Dat blijkt uit het rapport ‘Migrating Towards a Cross-Channel High Speed End-to-End Value Chain’ van adviesbureau Buck Consultants International in opdracht van DHL Supply Chain.

Het Engelstalige rapport is gebaseerd op industriebreed onderzoek en gesprekken met topbedrijven zoals Levi’s, FootLocker, Adidas, Polo Ralph Lauren, Urban Outfitters en VF. Vanuit een supply chain management-perspectief identificeert Buck Consultants International 8 bedrijfsontwikkelingen voor de Europese mode- en lifestyle sector:

  • groei van online verkopen zal leiden tot cross-channel retailing waarin online en fysieke retailing in elkaar gaan overlopen, hetgeen grootschalig en ketenefficiënt supply chain management vergt;
  • groei in nieuwe markten (bijv. Rusland, Turkije) vereist een andere logistieke strategie;
  • zichtbaarheid in de keten maakt efficiëntere distributie m.b.t. routing, pick/pack and postponement mogelijk;
  • snellere marktintroductie van nieuwe producten vergt een ‘responsive’ supply chain. Zo introduceert Zara per jaar maar liefst 11.000 nieuwe producten meer dan haar concurrenten. De ontwikkel- én afleverperiode is teruggebracht tot maximaal 4 weken;
  • near sourcing in plaats van alle producten in Azië te laten maken draagt bij aan het sneller in de winkel krijgen van producten;
  • het gebruik van consolidation centers bij de productielocatie waar pick/pack van orders (inclusief value adding activities) plaatsvindt, zoals in de high-tech industrie al gebruikelijk is;
  • het voor het kledingvervoer karakteristieke ‘kleding op een hangertje’ zal verder afnemen;
  • de supply chain-groepen van mode- en lifestyle bedrijven zullen meer open moeten staan voor innovatie en (horizontale en verticale) samenwerking.

Meer weten over dit item?

Ontvang nieuws van BCI