Is 2018 het jaar geweest van de definitieve doorbraak van duurzame logistiek? Als je kijkt naar de nieuwe warehouses die dit jaar zijn neergezet zou je zeggen van wel. Onze database met alle duurzame dc’s in Nederland is in 2018 met zeker 25 procent gegroeid.

Zo heeft Rhenus Logistics in Tilburg onlangs het meeste duurzame dc van Europa ‘The Tube’ geopend, dat gasloos is en ruim 15.000 zonnepanelen op het dak heeft. In Eindhoven zet Dokvast nog eens 16.000 zonnepanelen op het dak van het nieuwe Rhenus Son 2 dc, het grootste single roof zonneproject van Nederland. Voorlopig althans, want Coolblue in Tilburg wil de grootste zijn. Je struikelt over de aankondigingen van nieuwe dc’s met meer dan 10.000 zonnepanelen: 14.000 zonnepanelen op een dc in Nieuwegein, 16.000 in Venlo, ga zo maar door.

Bemoedigende initiatieven

Naast meer duurzaamheid in de dc’s ging het dit jaar ook over duurzamer transport. Dit is vooral te zien in de stedelijke logistiek, waar meer en meer elektrische bestelbussen en lichte vrachtwagens worden ingezet, naast het gebruik van vrachtwagens op alternatieve brandstof. Een voorbeeld zien we in de verhuisbranche, waar verschillende partijen met elkaar samenwerken om elektrisch te verhuizen. Breytner Transport gaat nog een stap verder en is het eerste 100 procent elektrische transportbedrijf van Nederland. De initiatieven zijn bemoedigend. De uitdaging is om de infrastructuur voor elektrisch vrachtvervoer in Nederland toekomstbestendig te maken, want je moet als logistieke dienstverlener wel snel en efficiënt kunnen opladen. Daarom zijn we bezig met een consortium om vraag en aanbod van elektrisch vervoer in Amsterdam in 2030 in kaart te brengen.

Uitgeknepen op kosten

Het aantal duurzame logistieke initiatieven in ons land neemt in rap tempo toe. Maar staan hiermee alle seinen op groen voor duurzame logistiek? Dat valt tegen, er struinen namelijk ook een aantal olifanten door de kamer die heel moeilijk weg te duwen zijn. Neem bijvoorbeeld de olifant ‘gratis bezorgen en retourneren van e-commerce bestellingen’, dat inmiddels gemeengoed is. Prima voor de individuele consument, maar het gevolg is dat het logistieke bezorgproces wordt uitgeknepen op kosten. Een andere olifant ‘toenemende congestie in Nederland’ maakt duurzame logistiek ook een stuk lastiger. Hier valt met Rekening Rijden iets aan te doen, maar dit vraagt politieke durf en tijd. Laten we echter niet vergeten dat ook olifanten kunnen bewegen, als er maar genoeg druk wordt uitgeoefend op de politiek en er een opportuun moment komt. Laten we daarom in 2019 ons niet alleen richten op het verzilveren van alle kansen om de logistiek operationeel duurzamer te krijgen. We moeten als stakeholders in de logistieke sector ook scherp blijven op de politieke kansen om de olifanten uit de kamer te krijgen, want juist dan kunnen we spectaculaire vooruitgang boeken

Meer weten over dit item?

Stel uw vraag aan onze expert

Ontvang nieuws van BCI