De projecten die de afgelopen jaren zijn geëntameerd variëren van ‘quick wins’ tot projecten die op meer langere termijn winst moeten opleveren. Het gebruik van binnenvaart door Heineken, de Freshcorridor (binnenvaarttransport van versproducten van Rotterdam naar het achterland, aangevuld met ‘snel’ wegvervoer waar nodig) en Greenrail (sierteelttransport naar Italië, gecombineerd door verschillende exporteurs) zijn aansprekende voorbeelden. In de volgende fase van het Platform Agrologistiek gaat het om een brede toepassing van innovatieve concepten en niet alleen maar pilots. Johan Beukema, partner bij Buck Consultants International: “Focus op initiatieven die draaien om integrale regie over transportstromen met als doel het consolideren van volumes en het inzetten van de meest duurzame mix van transportmodaliteiten. Denk aan samenwerkingsverbanden van verladers en/of vervoerders waarin volumes worden geconsolideerd en gealloceerd aan de meest optimale mix van weg-, rail-, binnenvaart- en andere modaliteiten. Geavanceerde planningssystemen spelen daarbij een belangrijke rol. Daarbij zijn vooral de ondernemers aan zet, niet primair de overheden”.

Thema's

Meer weten over dit item?

Stel uw vraag aan onze expert

Ontvang nieuws van BCI