Roll out plan Europese productlancering voor een farmaceutische start-up vanuit Amerika

Opdrachtgever: snelgroeiend Amerikaans bedrijf met een product op de markt in Amerika


Opdracht

Hoe de optimale Europese operatie op te zetten om een succesvolle lancering van het product in Europa te garanderen?

Kern van het project

Het ontwikkelen van een roll-out plan voor het betreden van de Europese markt en het bepalen van de operationele strategie van het bedrijf in Europa, van locatiekeuze tot partnerselectie en in kaart brengen van vereisten vanuit wet- en regelgeving.

Methode

Buck Consultants International heeft dit bedrijf ondersteund vanaf het moment dat de eerste Europese werknemer geworven was. Deze Managing Director kreeg de opdracht de Europese productlancering voor te bereiden vanuit commercieel perspectief.

De rol van Buck Consultants International bestond uit diverse taken:

  • Ontwikkelen van de meest logische roll-out planning: welke landen als eerste te betreden, gegeven enerzijds de commerciële kansen en anderzijds de operationele en juridische complexiteit?
  • Bepalen van de operationele structuur: welke functies in het Europese kantoor op te zetten versus welke functies in Amerika te laten bestaan en ook het bepalen van welke operationele functies zelf in Europa uit voeren versus welke functies uit te besteden (bijvoorbeeld verpakken, opslag, en ook facturatie en financiële orderafwikkeling)?
  • Locatiekeuze voor het Europese hoofdkantoor
  • Selecteren van de optimale partner(s) voor verpakkingsactiviteiten, distributie en order-to-cash processen

De rol van Buck Consultants International was aanvankelijk een adviserende in het opstellen van de strategie. Toen de strategie vastgesteld was, is de rol geëvolueerd naar een implementatierol waarin Buck Consultants actief ondersteunde met het organiseren en monitoren van de implementatie.

Resultaten

Succesvolle lancering van het bedrijf en het nieuwe product op de Europese markt.


Meer weten over deze case?

Stel uw vraag aan onze expert