Regiomarketing

In de huidige economie zijn bedrijven steeds minder gebonden aan één enkele locatie en dus optimaliseren ze hun locatiestrategieën voor fabrieken, distributiecentra, kantoren en R&D-centra. De opkomst van Centraal- en Oost-Europa, India en China illustreert dit proces. Regio’s in Nederland en West-Europa worden dan ook uitgedaagd op basis van doordachte strategieën in een steeds meer concurrerende omgeving nieuwe (buitenlandse) investeringen aan te trekken.

Gedegen marketingplan en acquisitieplan

Een algemeen marketingverhaal gericht op potentiële vestigingskandidaten / investeerders is simpelweg niet meer voldoende. Het succesvol aantrekken van bedrijven is het resultaat van een zorgvuldige strategie en gedegen marketingplan en acquisitieplan, aansluitend op de behoeften van specifieke (sub)sectoren in de industrie en/of vestigingstypen.

Redenen om buitenlandse bedrijven aan te trekken

Regio’s willen nieuwe buitenlandse investeringen aantrekken vanwege directe en indirecte werkgelegenheid, clustervorming en -versterking, verankering van al gevestigde bedrijven en het versterken van het economisch profiel.

Context van buitenlandse investeringen

De economische omgeving waarin internationale investeringen aangetrokken dienen te worden verandert echter snel. Versnellende globalisering, E-commerce, snelle integratie van IT-systemen en veranderende bedrijfsdoelen beïnvloeden de wijze waarop bedrijven wereldwijd zakendoen. En daarmee veranderen ook de locatiefactoren voor een nieuwe activiteit. Bedrijven worden steeds veeleisender en willen ondersteund worden door gemeenten, regio’s en ontwikkelingsorganisaties op een hoog, professioneel niveau. Dit vereist een goede kennis van het ‘product’ (lees: lokale of regionale vestigingsopgeving), optreden als een ‘one-stop-shop’ en positionering als leverancier van oplossingen.

Regiomarketing & BCI advies

Buck Consultants International helpt regio’s in binnen- en buitenland bij:

  • Het ontwikkelen van een adekwate marketingstrategie en acquisitiestrategie voor het aantrekken van (internationale) bedrijven / (buitenlandse) investeringen
  • Het opstellen van specifieke marketingplannen en acquisitieplannen inclusief doelgroepenselectie en benchmarking
  • Het opstellen van sectorspecifieke waardeproposities voor verschillende vestigingstypen
  • Het versterken van specifieke clusters

Meer weten over Regiomarketing?

Stel uw vraag aan onze expert

  • Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij - Sectorstudies naar verschillende sectoren en ontwikkeling van waardeproposities voor deze sectoren
  • Estonian Investment Agency - Sectorstudies voor diverse relevante sectoren op aantrekkelijkheid van Estland als vestigingslocatie en het opstellen van sectorspecifieke waardeproposities
  • ICE Italian Investment Agency - Sectorstudies voor diverse relevante sectoren op aantrekkelijkheid van Italië als vestigingslocatie en het opstellen van sectorspecifieke waardeproposities
  • Manchester (MIDAS) - Ontwikkeling van specifieke marketingplannen en waardeproposities voor het aantrekken van shared services centers naar Manchester
  • Marketing Birmingham - Ontwikkeling van specifieke marketingplannen en waardeproposities voor het aantrekken van shared services centers naar Birmingham
  • Nederland Distributieland - Verschillende studies waarin Nederland als logistieke hotspot is vergeleken met concurrerende locaties in Europa, op basis van specifieke cases in diverse sectoren
  • Netherlands Foreign Investment Agency - Diverse projecten inclusief trainingsprogramma’s voor het aantrekken van buitenlandse investeringen en benchmarking 
  • New Zealand Trade and Enterprise - Analyses naar kansen voor bedrijven uit Nieuw-Zeeland om de business in Europe te vergroten (bijvoorbeeld houtindustrie en wijnindustrie)
  • Ontwikkelingsmaatschappij Belgisch Limburg - Benchmarking van de Limburg regio met concurrerende regio’s in West-Europa en het ontwikkelen van waardeproposities voor relevante sectoren
  • Port of Rotterdam - Vergelijking van Rotterdam als logistieke hotspot met vergelijkbare locaties
  • Schiphol Area Development Company - Conceptontwikkeling en ontwikkeling van marketingstrategieën voor het aantrekken van bedrijfsleven naar de Schipholregio, bijvoorbeeld in de farmaceutische, aerospace en bloemensectoren

Cases