De Nederlandse handelsgeest heeft van oudsher veel geprofiteerd van wereldwijde conflicten.

De zilvervloot van Piet Hein is daar een mooi voorbeeld van. Juist als de handel belemmerd wordt door zoiets triviaals als de Spaanse armada, ontstaan de beste kansen op mooie marges. Wel gaan deze dan meestal gepaard met de grootste risico’s. Een soort alles of niets dus.

De huidige onzekere tijden vragen, net als in de Gouden Eeuw, opnieuw om grote inventiviteit van handelaren en krachtige ondernemers die bereid zijn om risico’s te nemen. De handelsboycot tegen Rusland is natuurlijk behoorlijk schadelijk voor de Nederlandse bedrijven, maar biedt tegelijkertijd allerlei kansen voor slimme ondernemers.

Immers, de restaurants in Rusland blijven vragen om hoogwaardige voedingsmiddelen, dus die zullen nu ergens anders vandaan moeten komen. Maar dan niet meer uit Europa (tenminste niet rechtstreeks).

Vooral producenten in de landen in Zuid-Amerika en het Verre Oosten kunnen in dit gat springen. Er komen dus allerlei nieuwe handelsroutes op, waarbij veel inventiviteit gevraagd wordt om het ook logistiek kloppend te krijgen. Mooie kansen dus voor logistieke professionals die van wanten weten.

"De restaurants in Rusland blijven vragen om hoogwaardige voedings- middelen"

Van oudsher zijn Nederlandse ondernemers in staat om kwaliteit toe te voegen aan deze ketens. Immers, de jarenlange ervaring in het conserveren van de producten en het slim organiseren van de logistiek komen nu van pas.

Veel Nederlandse bedrijven hebben de afgelopen jaren al ervaring opgedaan met het sourcen van agroproducten buiten Europa. Mango’s uit Peru, ananas uit West-Afrika of appels uit Argentinië lopen vaak via de kanalen van deze ondernemers. Daarmee is een stevige basis gelegd om de nieuwe risico’s in de wereldhandel om te zetten naar goede kansen.

De ervaring van deze ondernemers leert wel dat er anders omgegaan moet worden met allerlei risico’s. Bij bederfelijke waren is het immers zo dat bijvoorbeeld vertragingen in de keten of gebreken aan de koeling tot forse schade kunnen leiden. Alle schakels in de keten zullen optimaal moeten aansluiten om de risico’s te beheersen.

Niet alleen in de eigen onderneming, maar juist in de relaties met toeleveranciers, overslagbedrijven in de havens en de controlerende instanties. Ik ben benieuwd welke echte ondernemers in staat zijn om snel en flexibel op de nieuwe werkelijkheid in te spelen, en als overwinnaars uit de bus zullen komen. Dat kan nog wel eens veel sneller duidelijk worden dan de moeizame strijd tussen separatisten en de regering van Oekraïne.

In de handel is tijd immers geld.

Meer weten over dit item?

Ontvang nieuws van BCI