Ken je concurrenten, leer van hun successen en doe het beter. Jarenlang een goed werkende formule, die helaas de komende jaren niet meer zal werken.

De belangrijkste concurrent en bedreiging voor onze zakelijke successen voor 2020 kennen we nu nog niet. De afgelopen jaren laten zien dat vooral nieuwe spelers uit onverwachte hoek de grootste bedreiging vormen. Banken zijn inmiddels als de dood voor de rol die bedrijven als Apple en Google gaan spelen in het betalingsverkeer. Wie had drie jaar geleden in Nederland van Alibaba gehoord, de nieuwe internetreus uit China? En tot heel kort geleden van Uber, dat met een flink gevulde oorlogskas de mobiliteitsmarkt zal opschudden?

Het is moeilijk om als logistiek dienstverlener vast te stellen of er dergelijke nieuwe concurrenten opduiken. Je weet niet of je nieuwe concurrent de aardige buurjongen is die als whizzkid een nieuw logistiek platform opzet, of misschien toch de grote techaanbieder die met veel geld en kennis de gevestigde bedrijven omver blaast. Eén ding is zeker: de comfortabele positie die veel logistieke bedrijven in hun eigen markten hebben opgebouwd, zal in een paar jaar tijd volledig kantelen. De voorbeelden uit andere markten laten zien dat geen enkel bedrijf hier immuun voor is.

Maar hoe wapen je je tegen een dreiging die je nu nog niet kent? Het antwoord hierop is in deze column moeilijk te geven, maar ik doe toch een poging. Gelukkig is de snelle opkomst van onverwachte concurrenten in andere sectoren al enkele stappen verder dan in de logistiek. We kunnen daar dus van leren. In ieder geval is duidelijk dat koppig vasthouden aan je eigen sterke punten niet langer meer werkt. Het belangrijkste lijkt dat er in een bedrijf ruimte komt voor vernieuwing. Dit is voor een deel binnen het eigen bedrijf te organiseren, maar hiervoor moeten ook de luiken opengezet worden. Juist door onverwachte combinaties ontstaan immers nieuwe producten en diensten die antwoorden zijn op de marktvraag van morgen.

Samenwerken met banken? Door snelle technologische ontwikkelingen zijn immers de komende jaren forse investeringen nodig. Bijvoorbeeld in IT voor nieuwe planningssystemen en op lange termijn voor zelfrijdende vrachtauto’s. Samenwerken met kennisaanbieders lijkt meer voor de hand te liggen. Technologie zal een drager zijn voor de opkomst van nieuwe concurrenten, zoals Uber logistiek. Haal deze kennis in huis door opkomende jonge bedrijfjes uit deze hoek in de logistieke sector onder te brengen. De Topsector logistiek is hier natuurlijk mee bezig, maar de echte verandering moet uit de bedrijven zelf komen.

Eigenlijk is de eerste stap heel simpel: haal eens een start-up in huis. Er is altijd nog wel een kantoor vrij in je pand. En dan elke vrijdagmiddag borrelen en goed luisteren.

Meer weten over dit item?

Ontvang nieuws van BCI