Als er één sector is in Nederland die zichzelf opnieuw aan het uitvinden is, dan is het wel de retail. De e-commerce markt groeit nog steeds razendsnel, en de fysieke winkels hebben het blijvend moeilijk, met uitzondering van de supermarkten. Twinkle publiceerde onlangs weer de top-100 van e-commerce retailers in Nederland, en net als vorig jaar staat Ahold na de aankoop van bol.com met 686 miljoen Euro omzet op nummer 1. Bol.com verkoopt na de overname door Ahold lang niet alleen maar boeken, DVDs en CDs, maar heeft tegenwoordig meer dan 8 miljoen artikelen in het assortiment. Steeds meer retailsectoren ondervinden de druk van e-commerce. Zo startte bol.com afgelopen mei met de verkoop van sieraden, gelijk met een assortiment van 25.000 SKU’s. Grote getallen dus, en toch blijft de groei van Ahold in e-commerce nog fors achter op die bij de nummer 2 tot en met 5 van de lijst. De RFS Holland Group (oa. Wehkamp) groeide met 16%, terwijl Zalando en Coolblue beiden met meer dan 50% groeiden. Zij laten beiden zien dat ook in Nederland je geen fysieke winkelketen als basis moet hebben om succes te hebben op de e-tailing markt. In totaal hadden de top-5 e-tailers ruim 1,9 miljard Euro aan omzet in 2014, waarmee de groei 20% bedroeg. H&M en HEMA zitten de top-5 inmiddels op de hielen.

De logistieke prestaties van de top-25 e-tailers in Nederland werd begin 2014 beoordeeld door een panel van consumenten van het Consumentenprogramma Radar. Ruim 56.000 consumenten beoordeelden de levertijden van deze top-25, en de resultaten waren rondweg positief. Bij Coolblue (58%) en bol.com (56%) was de meerderheid van de consumenten ‘zeer tevreden’ over de levertijden, terwijl Ah.nl (47%) en Wehkamp (45%) in de middenmoot scoorden. Zalando (41%), MyCom (40%) en Dixons (37%) sloten de rij van deze top-5.

Wellicht opmerkelijk is dat PostNL de logistieke transportafhandeling verricht voor vier van de vijf grootste e-tailers. Alleen RFS/Wehkamp heeft DHL Parcel als logistieke dienstverlener, de overige 4 werken allemaal met PostNL. Dit maakt dat Post5NL wat e-filfilment betreft een marktaandeel van rond de 80% heeft (incl. post) in Nederland. DHL is op afstand de nummer 2, en DPD en GLS volgen daar weer ruim achter. Als het om tweemansbezorging gaat (witgoed e.d.) gaat is PostNL Extra@Home zelfs (vrijwel) de enige speler in Nederlands sinds de overname van de activiteiten van Fiege op dit vlak in december 2013. Een nieuwe uitdager is Dynalogic, dat snelle en persoonlijke bezorging aanbiedt voor o.a. Nespresso. Andere dienstverleners als UPS, TNT Express, DPD en GLS zijn vooral actief op de zakelijk markt, en missen momenteel het volume voor een fijnmazig consumentennetwerk. Er is dus een dreiging op een monopolie positie in niches van de e-fulfilment B2C markt, maar de grote e-tailers lijken ook voldoende tegenwicht te geven om de prijzen concurrerend te houden.

Thema's

Er zijn geen gerelateerde thema's gevonden

Meer weten over dit item?

Ontvang nieuws van BCI