Zaterdag stond ik voor de gesloten deuren van de speelgoedzaak in ons winkelcentrum. Ook deze winkelier heeft het bijltje erbij neergegooid.

Voor mij staat dit symbool voor de structurele verandering die onze economie en dus ook de logistieke sector doormaakt. Het doet mij denken aan de woorden van onze toenmalige premier Joop den Uyl tijdens de oliecrisis. In zijn beroemde televisietoespraak verklaarde Den Uyl ‘dat het nooit meer zou worden als het was geweest’. Dit gevoel bekruipt mij nu ook bij de grote veranderingen die we in de economie doormaken.

Twee berichten van de laatste weken: ‘PostNL bezorgt voor het eerst een recordaantal van één miljoen pakketten’ en ‘Groep Heylen wil een mega distributiecentrum van 130.000 vierkante meter in Venlo bouwen als eerste stap naar een e-commerce campus’. Berichten met een positieve boodschap en veel enthousiasme van de betrokken ondernemers. Duidelijk is ook dat er een keerzijde is. Bedrijven die de slag hebben gemist (Halfords en afgelopen weekend ook het omvallen van de winkels van Mexx) of bedrijven die hijgend en puffend proberen aan te sluiten (‘webwinkel van Hema kan de sinterklaasdrukte niet aan’).

Met deze ontwikkelingen zal het logistieke landschap drastisch veranderen. Zowel van de toeleveranciers van detaillisten als van de logistiek dienstverleners wordt maximale inzet en resultaat gevraagd om op de nieuwe omstandigheden in te spelen. Daarbij zullen slachtoffers vallen, maar ook nieuwe spelers opstaan die de juiste diensten en kwaliteit bieden die bij deze structurele verandering passen. Het is nogal wat waar je als logistiek dienstverlener aan moet voldoen. Aan de ene kant moet winkeldistributie in stand blijven. Sterker, dit landschap wordt nog complexer met nieuwe typen winkels. Gamma keert terug naar het centrum, AH to go winkels en flagship stores schieten als paddenstoelen uit de grond en nieuwe ketens betreden het speelveld. Aan de andere kant ligt het wenkend perspectief van thuisleveringen of het opzetten van een goed functionerend systeem van afhaalpunten voor consumenten.

De vraag is of deze nieuwe markt het speelveld wordt van de grote spelers in e-fulfilment en thuisbezorging, zoals Heylen of PostNL, of dat er ruimte is voor de kleinere specialist. Ik geloof er heilig in dat deze kansen er zijn en dat ook nu de stappen gezet moeten worden om een juiste uitgangspositie te verwerven. Samenwerking en creativiteit zijn daarbij de sleutelwoorden. Creativiteit om de producten en diensten te verwerven waarmee de echte specialist zich kan onderscheiden. Samenwerking om de noodzakelijke schaalgrootte te realiseren om op kosten te kunnen concurreren. Ik ben benieuwd wie zich hebben onderscheiden als straks de stofwolken zijn opgetrokken. Misschien wordt het wel mooier dan het was!

Thema's

Meer weten over dit item?

Ontvang nieuws van BCI