Robotisering in de logistieke sector lijkt de komende jaren kansen te bieden, en dan ligt de focus op robotisering in distributiecentra en warehouses.

Natuurlijk is robotisering van het goederenvervoer ook denkbaar, en er zijn genoeg partijen in de wereld die hier hard mee aan de slag zijn. Denk u maar aan Uber Freight, dat reeds in 2016 in de USA een zelfrijdende truck met 50.000 Budweiser biertjes 120 kilometer over de snelweg liet rijden. Echter, de introductie van gerobotiseerde zelfrijdende trucks gaat zeker nog een jaar of 10-15 duren in Europa, als het niet langer wordt. Het is gewoon nog te lastig om robots in te zetten in een drukke dynamische omgeving als onze weginfrastructuur, en in interactie met andere verkeersdeelnemers. Hoe anders is het in warehouses, want daar kunnen robots in een afgeschermde omgeving hun activiteiten verrichten. 

Bron: Logistiek Vastgoed

Benieuwd naar het hele artikel?

Meer weten over dit item?

Ontvang nieuws van BCI