Na een voorzichtig begin afgelopen jaren, tuimelen de aanbiedingen van webshops inmiddels over ons heen. De reclameblokken van de commerciële omroepen bestaan zo langzamerhand voor meer dan de helft uit commercials voor internetaankopen.

Opvallend voor ons logistici is dat hier ook steeds meer logistieke beloften aan de potentiële consumenten gedaan worden. Beloften die soms moeilijk waar te maken zijn. Voor 17.00 uur besteld? Morgen leveren. Voor 23.00 uur besteld, idem dito. En bestel je voor meer dan een relatief laag bodembedrag, dan is het bezorgen zelfs gratis.

De boodschap die hiervan uitgaat is helder. Het vervoer van je aankopen naar de voordeur is simpel te organiseren en kost niets! Ook als je meer kwaliteit wil (later bestellen) hoef je niet meer te betalen. Het lijkt er op dat normale economische wetten niet van toepassing zijn in de weblogistiek.

De werkelijkheid is natuurlijk anders, de kosten zullen ergens in de keten gedragen moeten worden. Feit is dat de logistieke partijen die in deze keten actief zijn grote uitdagingen moeten overwinnen, zeker in de aanloop naar de komende feestdagen. Ondanks al deze inspanningen kan deze logistieke operatie natuurlijk niet gratis uitgevoerd worden, maar kostenbeheersing en efficiency van processen staan inmiddels op een bijzonder hoog niveau.

Dagelijks leveren de orderpickers, expeditiemedewerkers, planners en chauffeurs geweldige prestaties, wat grotendeels het gewone publiek voorbij gaat. In deze donkere dagen voor sinterklaas en kerst dus een grote pluim voor de mensen waar het om draait.

De maatschappelijke betekenis van weblogistiek moet overigens niet onderschat worden. Ondanks alle automatisering is dit een sector waar geweldig veel werkgelegenheid wordt gecreëerd. Dit zowel in e-fulfilment als bij de transportoperatie. Een nieuw DC van Amazon levert zo maar 2.000 nieuwe arbeidsplaatsen op. Het is daarom niet voor niets dat steeds meer logistieke hotspots duidelijk inzetten op het aantrekken van weblogistieke activiteiten als nieuwe drager voor economische groei. De timing hiervoor is goed. Veel ketenpartijen zijn nu aan het nadenken over hun webstrategie. Retailketens bijvoorbeeld over een bricks and clicks formule en logistiek dienstverleners over hun rol in de keten. Maar de sterke focus op kostenbeheersing en gratis diensten hebben ook een keerzijde. Zie bijvoorbeeld de negatieve verhalen over het arbeidsklimaat in de Amazon DC's.

In een snel tempo zal ook weblogistiek volwassen moeten worden. De grote keuzes worden nu gemaakt en de shake-out zal binnenkort volgen. Dan wordt ook duidelijk wie de winnaars worden en wie de verliezers. 'Gratis' aan huis bezorgd zal dan ook een echo uit het verleden worden, ook deze kosten moeten immers opgebracht worden.

Meer weten over dit item?

Ontvang nieuws van BCI