Met ruim 3.000 banen en een toegevoegde waarde van bijna een kwart miljard euro is de general aviation (alle luchtvaart met uitzondering van lijndiensten, charters en militaire vluchten) in Nederland een luchtvaartsegment van belang. Maar conjunctuurgevoelig en door de afname van lesvluchten ook onder druk. Dat blijkt uit een studie van Buck Consultants International in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

‘General aviation (GA)’ is een bonte verzameling van recreatieve vluchten (rondvluchten, zweefvliegvluchten), lesverkeer, commerciële vluchten (foto, reclame) en zakelijke vluchten met kleine vliegtuigen. Jaarlijks vinden er zo’n half miljoen GA-vliegtuigbewegingen plaats, niet alleen op luchthavens van nationale betekenis (m.n. Lelystad, Groningen-Eelde en Rotterdam-The Hague Airport), maar ook op een tiental luchthavens van regionale betekenis, zoals Teuge, Budel, Hilversum, Seppe en Texel (zie figuur).

Een opkomend segment zijn de onbemande vliegtuigen (‘drones’). Nederland kent al 200 bedrijven op dit terrein, van producenten tot dienst-verlenende bedrijven. Logi-scherwijs zijn deze drones-bedrijven minder luchthaven-gebonden.

Economische betekenis

“Goed inzicht in de economi-sche betekenis van general aviation ontbreekt tot nog toe”, aldus Jonathan de Bruijne, senior adviseur Buck Consultants International. “Van de 3.200 directe arbeids-plaatsen is 40% te vinden op de grotere Nederlandse luchthavens en 20% op de luchthavens van regionale betekenis. De resterende 40% van de arbeidsplaatsen is te vinden buiten de luchthavens zelf.” Uit het onderzoek blijkt dat de recreatieve betekenis van general aviation in economische termen bescheiden is, ondanks de 23.000 actieve beoefenaren van de luchtsport en de ruim 600.000 mensen die de regionale luchthavens bezoeken.

Kansen

De Bruijne ziet kansen voor de regionale vliegvelden. “Het is interessant om te bezien of de general aviation activiteiten die nu nog buiten de vliegvelden plaats vinden naar die vliegvelden zijn te halen. Dat versterkt de exploitatiebasis en vergroot de economische betekenis. Van belang is ook de ontwikkeling van de drones-markt. De regionale vliegvelden zullen moeten nagaan of ze voor die groeiende markt iets kunnen betekenen.”

Meer weten over dit item?

Ontvang nieuws van BCI