Natuurlijk, ik vertel u niets nieuws als e-commerce en e-fulfilment zich over de hele wereld in een razend tempo ontwikkelen. Hier in Nederland behandelde alleen de grootste speler PostNL vorig jaar al meer dan 120 miljoen pakketten, met een topdrukte van 750.000 pakketten per dag. En zij zijn niet de enigen.

Global e-tailing

DHL heeft dit voor de komende 10 jaar mondiaal in kaart gebracht in de studie “Global e-tailing 2025”. Opmerkelijk is dat ze dat via vier verschillende toekomstscenario’s hebben gedaan. Het eerste scenario is in grote lijnen ‘business as usual’, waarbij we in 2025 meer via smartphones met uitrolbare schermen bestellen, maar prijs nog steeds veruit het belangrijkst is. In het tweede scenario is er een groeiende middenklasse die meer en meer individueel en wereldwijd online aankopen doet, en daarbij bereid is meer te betalen voor een uniek en onderscheidend product. Bij het derde scenario heeft de technologie zich zover ontwikkeld dat er automatisch online besteld wordt (jawel, de fameuze zelfbestellende koelkast!), en in het vierde scenario heeft de wereldwijde economische crisis gezorgd voor regionale e-fulfilmentmarkten, met veel leasing en hergebruik. In elk van de scenario’s moeten e-tailers en e-fulfillers een andere strategie volgen om succesvol te zijn. De e-fulfilmentmarkt zal in elk van de scenario’s fors blijven groeien, alleen zullen er andere winnaars zijn.

Pakket per maand

Is PostNL nog steeds de grootste pakkettenbezorger in 2025 in Nederland, of hebben bol.com, Ahold of Amazon deze rol overgenomen? Of moeten we rekening houden met de komst van de Chinese internetgigant AliBaba (nu al 20 miljard pakketten in China per jaar) naar West-Europa? Wie er ook wint, de groei naar de aflevering van 1 pakket per maand per inwoner op de consumentenmarkt in Nederland in 2018 is volgens DHL onstuitbaar. Uiteraard anticiperen verladers en dienstverleners op deze groei. In onze adviespraktijk merken we dat bij de klanteisen de inrichting van een flexibel distributienetwerk, met warehouses die snel kunnen worden aangepast en medewerkers die hierin kunnen meeschakelen, bovenaan staan. Mijn advies: zorg dat u kunt meeschakelen!

Meer weten over dit item?

Ontvang nieuws van BCI