Noordwest-Europa is niet alleen de logistieke Gateway to Europe, maar het is ook de regio met de beste logistieke infrastructuur en bij- behorende dienstverlening ter wereld. Dat is de belangrijkste conclusie die we kunnen trekken uit de update 2014 Logistieke Performance Index van de Wereldbank, die voor de vierde keer sinds 2007 gepubliceerd is.

De Logistieke Performance Index van de Wereldbank is inmiddels de meeste gezaghebbende ranglijst van logistieke landen in de wereld, en de top 4 wordt dit jaar gevormd door Duitsland, Nederland, België en Groot-Brittannië. Duitsland en Nederland stonden in 2012 nog 4de en 5de, maar gezamenlijk rukten we met onze oosterburen op naar de top van de ranglijst.

Hotspots logistiek wereldwijd

De Rijn-Schelde en, vooruit, de Weser-Elbe Delta vormen dus de belangrijkste logistieke hotspots van de wereld. Geen toeval, want Duitse, Nederlandse en Belgische bedrijven en overheden investeren de laatste vijf jaar sterk in hun logistieke positie. In ons land gebeurt dit onder andere via de Topsector Logistiek, maar ook in Duitsland wordt er veel geld en tijd gestopt in de ontwikkeling van logistieke competenties. En met succes, want met een omzet van 230 miljard euro in 2013 is Duitsland het logistieke trekpaard van Europa. Bijna 25 procent van alle Europese logistieke omzet wordt geboekt door bedrijven uit Duitsland, met DHL (8,5 miljard euro), DB Mobility Logistics (7,0 miljard euro) en Kuehne & Nagel (3,2 miljard euro) als de paradepaardjes.

Duitsland doet het gewoon erg goed: de omzet in SCM en Logistiek stijgt bijvoorbeeld jaarlijks met enkele procenten, terwijl we in Nederland dichter bij de nullijn zitten. Het geheim van het Duitse logistieke succes zit hem in de sterke verwevenheid van productie en logistiek. Niet voor niets is Volkswagen Logistics het zesde logistieke bedrijf van Duitsland, en meer dan 10 procent van de Duitsers heeft een logistiek beroep (11 procent in Nederland). Voor dit jaar verwachten de Duitsers zelf dat de logistieke omzet met tussen de 1 en 3 procent zal groeien. Nederland kan wellicht hiervan meeprofiteren en meegroeien.

Investeringen in infrastructuur

Is alles dan rozengeur en maneschijn in logistiek Duitsland? Nee, dat niet. De BVL (de Duitse EVO) maakt zich zorgen om de investeringen in de infrastructuur. Ook de arbeidsmarkt en het werven van jong personeel is een hot item in de Duitse logistiek. Op MBO-niveau is de spoeling dun. Een derde zorg is het adequaat kunnen inspelen op natuurrampen. De overstromingen langs de Elbe hebben de Duitsers laten zien dat het logistieke systeem snel verstoord kan raken. Genoeg hindernissen dus, en de Duitse groeikansen zijn mede afhankelijk van hoe goed deze hindernissen genomen worden. Nederland kan, ook in haar eigen belang, Duitsland hierbij helpen door nauwere samenwerking.

Meer weten over dit item?

Ontvang nieuws van BCI