Sinds eind september 2014 vliegt hij dan, de allereerste logistieke DHL drone in Europa. Elke dag legt de 5 kilo zware drone met maximaal 1,2 kilo lading de ruim 12 kilometer af tussen het Duitse vasteland en het waddeneiland Juist. Dat zal de 'Paketkopter' blijven doen tot en met eind oktober 2014, als het tenminste niet te hard waait natuurlijk.

De lading van de Paketkopter: urgente medicijnen die nu geleverd kunnen worden op momenten dat de ferry niet meer vaart. Met 4 rotoren heeft de drone een maximale snelheid van 65 kilometer per uur, en dit betekent dat hij in zo'n 20 minuten de oversteek maakt. De test met de drone heeft heel wat voeten in de aarde gehad, want het is voor het eerst dat een onbemande vlucht met een vaste dienstregeling in Europa mag vliegen. De Duitse overheid heeft hiervoor ook een deel van het luchtruim specifiek vrijgemaakt. Er gelden wel strenge regels, zo mag er bijvoorbeeld niet over huizen gevlogen worden. De 'Paketkopter' is slechts de start voor de inzet van logistieke drones in Europa, maar de potentiele gevolgen kunnen groot zijn. Amazon en Google zijn nog niet zo ver dat ze daadwerkelijk dagelijkse vluchten maken, en DHL wil deze Amerikaanse giganten natuurlijk voor zijn. Maar is er een markt voor logistieke drones op ons continent?

Drones voor specifieke marktsegmenten

Laten we eerlijk zijn: het Nederlandse luchtruim zal over 5 jaar niet gevuld zijn met drones. Maar er zijn wellicht kansen voor logistieke drones in Nederland na 2020 in specifieke marktsegmenten op bepaalde geografische trajecten. De DHL pilot wijst hierin al de weg: juist over waterpartijen kunnen drones waardevolle goederen als medicijnen en spare parts snel leveren als het echt nodig is. En Nederland beschikt over genoeg water, dat soms een barrière vormt voor snel transport van urgente produkten. De Nederlandse waddeneilanden en boorplatforms lijken op termijn dan ook een interessante markt voor logistieke drones, terwijl ook op Schiphol en omliggende terreinen hiervoor mogelijkheden zijn. De technisch-operationele ontwikkelingen in drones gaan nu in ieder geval razendsnel, aangejaagd door de inmiddels onmisbare ontwikkeling en inzet van drones op militair vlak. In recent Amerikaanse onderzoek (zomer 2014) wordt verwacht dat de commerciële wereldwijde drone markt groeit van circa 100 miljoen dollar in 2013 naar ruim 2 miljard dollar in 2023. Hierbij wordt meegelift op de verwachte verdere verdubbeling van de militaire drone markt in de komende 10 jaar, wat gezien de huidige mondiale dreigingen eerder een onder- dan een overschatting is.

De inzet van logistieke drones is dus geen toekomstvisie meer voor Nederland, maar voor hele specifieke toepassingen een mogelijkheid voor de komende jaren. Nee, ook over 10 jaar krijgen u en ik onze internetbestellingen nog niet per drone, want vliegen over bewoonde gebieden blijft nog voorlopig veel te lastig. Maar op specifieke trajecten liggen er zeker een kans voor logistieke drones in Nederland, en ik ben benieuwd welke innovatieve nationale dienstverlener deze als eerste zal grijpen. Of is het afwachten tot DHL, Amazon, Google of Alibaba de eerste drone in ons land laat vliegen?

Meer weten over dit item?

Ontvang nieuws van BCI